Hopp til hovedinnholdet

Ber Stortinget sikre støtte til rekruttering av frivillige

Publisert:
Oppdatert:
Pressemeldinger
Person med plakat
Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge

PRESSEMELDING: I forslag til statsbudsjett for 2020 reduserer regjeringen støtten til det etablerte rekrutteringsverktøyet Frivillig.no.

– Hvis støtten kuttes kan vi ikke fortsette med et like omfattende tilbud i fremtiden. Vi er skuffet over at regjeringen ikke ser at en felles nasjonal og digital rekrutteringsløsning er forenkling i praksis, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Kulturdepartementet viderefører sin driftstøtte til rekrutteringsverktøyet som brukes av over 2300 forskjellige frivillige organisasjoner, lag og foreninger over hele landet.Helse- og omsorgsdepartementet har i år bidratt med 3 millioner kroner i kampanjemidler, men disse midlene er ikke nevnt i budsjettforslaget for 2020.

Dette overrasker Frivillighet Norge og deres medlemsorganisasjoner.

- I fjor kom midlene til Frivillig.no inn på Helse- og omsorgsdepartementets budsjett i forhandlingene mellom regjerigen og KrF. Vi setter nå vår lit til at Stortinget vil sikre at vi kan fortsette å bidra til rekrutteringen av flere nye frivillige med samme kraft som tidligere, blant annet på helse- og omsorgsfeltet, sier Slotterøy Johnsen.

Nyttig og vellykket verktøy for rekruttering

- Et av satsingsområdene i Blå Kors er å rekruttere frivillige tidgivere til våre tiltak. Vi har et veldig godt samarbeid med Frivillighet Norge, og vi rekrutterer mange av våre frivillige gjennom Frivillig.no, sier Kjetil Haga, generalsekretær i Blå Kors Norge.

- Kirkens Bymisjon erfarer at Frivillig.no er svært nyttig i rekrutteringsarbeidet av frivillige. Det er en fin måte for folk å bli kjent med hva slags frivillighet de har i sitt lokalmiljø samt hvor de selv kan engasjere seg. For organisasjonene er det en måte å nå ut til folk som vi kanskje ellers ikke når, sier Jeanine Brenna, seniorrådgiver fra Kirkens Bymisjon.

Det siste året har Frivillig.no oppnådd over 40% kjennskap i befolkningen, målt i årets Frivillighetsbarometer, som et resultat av god og kostnadseffektiv markedsføring. Frivillighet Norge er bekymret for den videre utviklingen med mindre midler til å videreføre tempo for synliggjøring.

- Frivillig.no består med de midlene som nå er tildelt til drift fra Kulturdepartementet, men farten på utviklingen og midler til å fortelle nye frivillige om muligheten til å engasjere seg blir redusert betraktelig, melder Slotterøy Johnsen. Dette oppleves ikke i tråd med regjeringens ambisjoner om å legge til rette for økt deltakelse og vekst i frivillige sektor.  

Se rekrutteringsverktøyet www.frivillig.no.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring