Fant det perfekte frivilligoppdraget i Facebook-feeden: - Jeg vet hvordan det er å være ny
Frivillig.no drives av Frivillighet Norge. På nettsiden kan organisasjoner, lag og foreninger legge ut egne frivilligoppdrag. Trondheim Røde Kors har brukt siden aktivt til å rekruttere nye frivillige. I fjor høst førte det til at superengasjerte Batur Bayani ble frivillig i Fotballgruppa. Som tidligere ung flyktning vet han godt hva slike tilbud kan bety for en ungdom.
Batur Bayani forteller at han ble frivillig av én enkel grunn: han ble spurt.
– Det poppet opp en annonse fra Frivillig.no på Facebook hvor det sto at Trondheim Røde Kors trengte frivillige til en fotballgruppe. Jeg ble nysgjerrig siden jeg spiller fotball selv.
Da Bayani videre leste at fotballgruppen var for unge fra 15-25 år med innvandrerbakgrunn var valget om å bli frivillig lett. Han ble selv født i Afghanistan, og kom til Norge som kvoteflyktning fra Tadsjikistan gjennom FN i 2003.
Bayani husker fortsatt godt hvor viktig de frivillige som tok han imot på NTNU var for han, da han var ung og ny i landet. De frivillige viste han rundt, ble med på forelesninger, og lærte han om systemene på skolen og i Norge ellers.
– Jeg vet hvordan det er å være ny. Derfor vil jeg hjelpe til! Jeg har den tankegangen. Og jeg tenkte at én kveld i uken, det kan jeg få til.
Fotballgruppa møtes hver fredag, men nye frivillige bes i frivilligoppdraget på Frivillig.no om å bidra 1-2 kvelder i måneden. Batur Bayani er stort sett med hver fredag.
Verdifull tid
Hverdagskabalen han står i med to barn i skolealder og fulltidsjobb kunne være nok kalenderinnhold for de fleste. Men ikke for Batur Bayani.
Han er medeier i ingeniørfirmaet han jobber i, og driver også en egen frivillig kulturell og sosial forening (BSKF). Men da han så annonsen om frivilligoppdraget til Røde Kors, tenkte han allikevel han kunne finne litt ekstra tid til å bidra til Fotballgruppa.
– Jeg fikk svar på e-post nesten med en gang jeg meldte meg, og fikk info om kurs jeg måtte ta for å bli frivillig gjennom Røde Kors. Det var et skikkelig proft opplegg, sier Bayani.
Han likte spesielt godt at kursene ble holdt til ulike tidspunkt så han kunne finne tider som passet han, og at opplæringen besto både av fysiske og digitale kurs.
Et halvt år senere har «fredagsfotball» blitt en fast del av hverdagen hans.
– Jeg angrer ikke. Det er fint å få være med å hjelpe ungdommene. Spesielt når jeg selv har erfaring som flyktning, sier Bayani.
Motiveres av mangfoldet
Flere av deltakerne i Fotballgruppa reiser langt for å spille med og møte de andre fotballentusiaster på fredagene. Det kommer flest unge gutter til treningene, mange av dem med flyktning- eller innvandrerbakgrunn. Noen ganger har de også med seg andre kompiser. Tilbudet er gratis og åpent for alle.
Trondheim Røde Kors prøver å stille med tre frivillige til hver trening. De frivillige skal bidra til at Fotballgruppa blir en trygg møteplass. Beskjeder gis på både norsk og engelsk for å prøve å inkludere alle i spillet.
På en fredagskveld kan det være opptil 40 folk på trening – med hver sine bakgrunner. Det motiverer Batur Bayani.
– Det er spennende og lærerikt å møte folk fra forskjellige kulturer, og ungdom med ulike bakgrunner. Og så er gruppen veldig hyggelig og positiv, både deltakerne og de frivillige. Alle gleder seg alltid til fredagsfotball. Jeg også - jeg får jo spilt fotball, sier han med et smil.
– En fantastisk person
Nina Gulzari og Edda Pettersen fra Trondheim Røde Kors er glade for at Fotballgruppa har blitt et populært tilbud.
– Det er et fint alternativ til å henge rundt i byen på en fredagskveld, sier Gulzari.
Det mangler ikke på adjektivene når de to Røde Kors-ansatte skal beskrive sin nye frivillige.
– Batur er utrolig hyggelig. Han er en skikkelig ressursperson. Det merket vi med en gang vi pratet med han, sier Pettersen.
Det er ingen tvil om at Batur Bayani virkelig brenner for fotballgruppen med ungdommer.
– Han har vel omtrent hvert på alle fredagstreningene siden han startet som frivillig i høst, fortsetter Pettersen.
Gulzari beskriver han som både stødig, rolig, pålitelig og pedagogisk.
– Han takler situasjoner hvis noe oppstår, og ser hva som trengs. Han er en fantastisk person, sier hun.
De to damene fra Trondheim Røde Kors sier de håper han fortsetter som frivillig i minst 10 år til.
– Hvor lenge ser du for deg å være frivillig?
– Så lenge det passer bra med alt annet i livet. Jeg har ikke noe planer om å avslutte med det første, svarer Bayani - til Gulzari og Pettersens store glede!
Frivillig.no og some-deling som rutine
Da Nina Gulzari og Edda Pettersen begynte å jobbe i Trondheim Røde Kors for ett og to år siden var det å bruke Frivillig.no allerede en rutine.
– Det var en del av pakka. Jeg fikk info om nettsiden og hvordan jeg kan lage meg en profil, og ble tipset om å legge ut frivilligoppdrag der, forteller Pettersen.
I dag bruker de nettsiden aktivt til å rekruttere nye frivillige. I følge dem selv er godt over halvparten av de frivillige i aktivitetene deres i dag rekruttert via Frivillig.no.
En del av grunnen til at de går så bra med rekrutteringen sier de er hjelpen de får fra Frivillig.no-teamet til Frivillighet Norge. Damene sender med jevne mellomrom en epost til kontakt@frivillig.no for å be om gratis sponsing av frivilligoppdrag i sosiale medier. Det er en mulighet alle som bruker Frivillig.no har.
– Rekruttering handler jo om å bli sett. Vi merker vi når ut til en større gruppe med Frivillig.no. Og det at Frivillig.no kan fronte forskjellige annonser til forskjellige tider hjelper oss virkelig med å kunne skaffe frivillige til de aktivitetene som trenger det mest, sier Pettersen.
Når nye med Frivillig.no
Selv om de to Røde Kors-ansatte opplever at effekten er størst når Frivillig.no-annonsene er synlige i sosiale medier, er de tydelige på at sosiale medier alene ikke hadde vært nok.
– Når vi deler innlegg i våre egne sosiale medier når vi stort sett ut til folk som følger og kjenner til oss fra før. Med Frivillig.no når vi ut til en stor gruppe som vi kanskje ellers ikke ville nådd, sier Gulzari.
Og med Frivillig.no som en ekstra kanal spesifikt for frivilligoppdrag, slipper de å prioritere hva som skal ut eller ikke i deres egne sosiale medier. Alt får plass!
– Det skjer mye i Trondheim Røde Kors som vi vil vise frem i sosiale medier. Derfor er det bra for oss å bruke Frivillig.no i tillegg for å dele frivilligoppdrag. Vi har mange frivilligoppdrag, sier Pettersen.
Favorittfunksjoner
Røde Kors-damene syntes begge to at nettsiden Frivillig.no er lett å bruke, og setter pris på at den har flere lure funksjoner.
– Jeg liker at vi får et varsel på epost når nye frivillige melder interesse gjennom siden. Det er kjekt, så vi slipper å hele tiden gå inn på Frivillig.no for å sjekke om folk har send oss en melding, sier Gulzari.
Pettersen nikker enig:
– Hvis ikke går det for i glemmeboken. Det gjør det brukervennlig at vi får en epost med kontaktinfo til nye frivillige så vi kan ringe de med en gang for å følge opp.
Gulzari syntes også det er interessant at hun kan følge med på tallet på hvor mange besøk frivilligoppdragene som ligger ute på Frivillig.no, og ikke bare tallet på hvor mange som har meldt seg. Det kan gi nyttig informasjon i rekrutteringsarbeidet.