Frivillighetsbarometeret 2016
Frivillighet Norge utfører årlig en befolkningsundersøkelse i samarbeid med Kantar TNS. Frivillighetsbarometeret blir lansert på frivillighetens topplederkonferanse torsdag 12. januar på Sentralen i Oslo. Se hele Frivillighetsbarometeret 2016 her.
Riktig samarbeid skaper godt omdømme
Bedrifter og frivillige organisasjoner har mye å hente på samarbeide med hverandre. Årets Frivillighetsbarometer viser at to tredjedeler av befolkningen opplever det som positivt om en bedrift samarbeider med en frivillig organisasjon de er positive til. Imidlertid oppleves det som negativt om man er kritisk til organisasjonen som bedriften samarbeider med.
Omdømme smitter også den andre veien. Dersom en organisasjon samarbeider med en bedrift man er kritisk til sier tre av fire at deres vilje til å være frivillig, gi donasjoner eller bli medlem påvirkes negativt.
- Disse tallene viser at bedrifter og frivillige organisasjoner kan få stort utbytte av å samarbeide med hverandre, men de må velge sine samarbeidspartnere med omhu, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.
Synliggjøring av samarbeidene
Kun 1 av 4 kjenner til samarbeid mellom frivillige organisasjoner og bedrifter. Mangelen på kjennskap tyder på at nordmenn ikke søker informasjon om denne typen samarbeid, og at det er behov for å kommunisere samarbeidene tydeligere.
- I Norge har vi ikke kultur for å fortelle om de gode formålene vi støtter. Bedrifter som samarbeider med frivillige organisasjoner har imidlertid god grunn til å skryte av det. Dette er godt samfunnsansvar i praksis, sier Slotterøy Johnsen.
Barometeret viser at andelen som kjenner til samarbeid mellom bedrifter og organisasjoner er større blant barnefamilier, de med høyere utdannelse og høyere husholdningsinntekt.
Se hele Frivillighetsbarometeret 2016 her.
Se programmet for Topplederkonferansen 2017 her.
Se direktesending fra Topplederkonferansen 2017 her: https://www.youtube.com/watch?v=YdGvjGLNteY