Kompensasjon for avlyste arrangement som følge av koronatiltak
Lotteritilsynet har nå åpnet for at frivillige organisasjoner kan søke om kompensasjon for avlyste arrangement som følge av korona. Her finner du mer informasjon om ordningen og svar på ofte stilte spørsmål.
Hva gjelder ordningen?
Frivillige organisasjoner som har avlyst, stengt eller utsatt arrangement som følge av råd eller pålegg fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset, kan få kompensasjon., jf. forskrift om midlertidig kompensasjonsordning for arrangører i frivillighets- og idrettssektoren, vedtatt 3. april 2020. Det er satt av 700 mill. kroner til ordningen, som forvaltes av Lotteri- og stiftelsestilsynet. Det legges opp til rask søknadsbehandling og utbetaling av kompensasjonen.
Hva blir kompensert?
Arrangementene må være planlagt i Norge i perioden 5. mars til 30. april og åpne for allmennheten.
Arrangører som har avlyst eller stengt arrangementene som følge av råd eller pålegg fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset, vil få kompensert netto tapte billettinntekter og deltakeravgifter, samt eventuelle merutgifter som følge av avlysningen eller stengingen.
Arrangører som har utsatt arrangementene sine som følge av råd eller pålegg fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset, vil få kompensert eventuelle merutgifter som følge av utsettelsen.
Hvem kan søke på ordningen?
De som søker på ordningen må fylle følgende krav:
- Arrangører må ha sin hovedvirksomhet i Norge
- Arrangører må være frivillige virksomheter som var registrert i Frivillighetsregisteret før 5. mars 2020
Hvem kan ikke søke på ordningen?
Disse kan ikke søke på ordningen:
- Arrangører som mottok 60 prosent eller mer av sine inntekter fra offentlige tilskudd i 2019
- Arrangører som er under konkursbehandling
Kan sentralledd søke på vegne av underledd?
Nei. Det er arrangøren selv som må søke om kompensasjon. Organisasjonenes sentralledd kan altså ikke søke på vegne av lokalledd hvis det er disse som har arrangement.
Hva omfattes ikke av ordningen?
Følgende vil ikke kompenseres av ordningen:
- Tapte inntekter fra planlagt salg av mat og drikke.
- Tapte reklame- og sponsorinntekter.
- Kostnader organisasjonen hadde hatt uavhengig av om arrangementet ble avlyst, stengt eller utsatt.
- Arrangement som ikkje er åpne for allmenheten, for eksempel årsmøter (arrangement som alle medlemmer har kunnet melde seg på, for eksempel seminarer, dekkes imidlertid).
- Arrangement som organisasjonen ikke skulle arrangere selv.
- Tapt billettinntekt og deltakeravgift eller merutgifter som i den gjeldende perioden samlet utgjør mindre enn 25 000 kroner for arrangøren
Hvordan søker man på ordningen?
Følg denne lenken for å søke på ordningen og lese mer hos Lotteri- og stiftelsestilsynet. Søknadsfrist er 21. april.