Hopp til hovedinnholdet

Lansering av integrasjonsløsningen

Publisert:
Oppdatert:
Lise D. Karlsen, Pål K. Rønnevik, Andreas-Johann Ø. Ulvestad, Stian S. Johnsen, Trine Skei Grande
Bilde fv: Lise Dahl Karlsen, Brønnøysundregistrene, Pål Kristen Rønnevik, Norges Idrettsforbund, Andreas-Johann Østerdal Ulvestad, Unicornis, Stian Slotterøy Johnsen, Frivillighet Norge, Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande. Foto: Frivillighet Norge, Birgitte Heneide

Torsdag 24. oktober 2019 stod Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande for det offisielle slippet av løsningen for integrasjon mot Brønnøysundregistrene på Frivillighetshuset i Oslo. Det ble både kake, konfetti og en innføring i prosessen mot å kunne tilby løsningen, for organisasjonene og utviklerne i salen.

Innrapportering er ikke gøy

«Folk som jobber frivillig skal ikke bruke mer tid enn det som er absolutt nødvendig, til kjedelig arbeid. Og dobbeltarbeid er det kjedeligste arbeidet av alt» sa statsråden til de over hundre fremmøtte.

Integrasjonsløsningen er et viktig ledd i forenklingsarbeidet i frivillig sektor og vil gjøre det lettere for både sentral- og lokalledd i frivillige organisasjoner å sørge for oppdatert informasjon i Brønnøysundregistrene. Den vil også gjøre det lettere for flere lokallag å få organisasjonsnumre og kunne motta grasrotmidler.

«Denne løsningen vil bidra til å forenkle innrapporteringa for organisasjonene, sånn at man heller kan bruke tiden på ting man synes er gøy, ting man mestrer og ting som faktisk gir mening» fortsatte statsråden, før hun konkluderte til rungende latter fra salen: «Det gir kanskje mening, og det finnes de som mestrer det, men innrapportering av endringer i sammensetningen av styrer er ikke gøy!»

En stor hjelp på vei mot forenkling

Løsningen er utviklet av Unicornis og Brønnøysundregistrene i samarbeid med Frivillighet Norge. Parallelt har også Norges Idrettsforbund og Brønnøysundregistrene utviklet en løsning spesialtilpasset NIF sitt system. Dette systemet har vært operativt siden 2016.

«Jeg må kanskje si velkommen etter til resten av dere» spøkte Pål Kristen Rønnevik, leder for modernisering og digitalisering i Norges Idrettsforbund, før han la til at løsningen har vært et viktig og godt bidrag til den stadig pågående forenklingen og digitaliseringen av norsk idrett.

Store gevinster ved integrasjon

Håpet er nå at mange fler vil ta løsningen i bruk. «Selv om det er et stykke arbeid å komme dit å tilby en slik løsning i sitt system, så er fordelene med å få det på plass mye større», sa Andreas-Johann Østerdal Ulvestad, daglig leder i Unicornis under sin presentasjon.

Data fra Unicornis viser at det er store sprik mellom informasjon lagret medlemssystemer og offentlige registrere som Frivillighets- og Enhetsregisteret, og det er i medlemssystemene informasjonen er mest korrekt og oftest vedlikeholdes. «Gevinsten med en integrasjonsløsning som dette vil derfor være stor for både organisasjoner og stat» fortsatte Ulvestad.

Oppstartsguiden

På lanseringen slapp alle samarbeidspartnerne Oppstartsguiden. Med denne guiden tilgjengelig, vil organisasjoner kunne ta et godt informert valg på om integrering mot Brønnøysundregistrene er noe man ønsker å gjøre mulig i sine systemer. Oppstartsguiden inneholder også konkret informasjon, inkludert eksempelkode, å gi til utviklerne av systemer for å vise hvordan de kan gå frem for å tilby dette.

«Den løsningen vi så fra oss fra starten av, var ikke den mest gjennomførbare løsningen, så dette har endret seg underveis. Men målet har forblitt det samme: det skal være enkelt for lokale lag og foreningen å registrere seg og holde informasjonen i offentlige registrere oppdatert» sa generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen. Han fortsatte med å poengtere at integrasjonsløsningen er en virkelig brikke for å sørge for at det blir reell forenkling ut av forenklingsreformen.

Frivillighetsregisterets potensiale

«Frivillig sektor melder at vi er langt unna prinsippet om å rapportere ting kun en gang», sa Lise Dahl Karlsen, direktør for Brønnøysundregistrenes avdeling registerforvaltning. Hun poengterte videre at Brønnøysundregistrenes arbeid med løsninger for næringslivet har stor overføringsverdi til frivillig sektor, selv om det må tilpasses de behov og utfordringer frivillig sektor har.

«Det ligger et stort potensial i utviklingen av Frivillighetsregisteret. Vi ser frem til å fortsette både arbeidet og samarbeidet for å gjøre det enklere å starte og drive frivillige organisasjoner, og dermed frigjøre tid til selve aktiviteten, til det som er gøy» avsluttet hun.

Her kan du laste ned Oppstartsguiden.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring