Må unngå illojale tilpasninger
Staten har ansvaret for å sørge for at aktørene de inngår avtaler med er reelle ideelle aktører.
VG har denne uka dokumentert hvordan Stiftelsen Fyrlykta som har levert tjenester til det offentlige, har gått med store overskudd. Millioner av kroner skal ha gått til finansiering av virksomhet i andre land. Oslo kommune har sagt nei til å inngå ny avtale med stiftelsen fordi de ikke anser Fyrlykta som en ideell aktør.
- Det er helt avgjørende å unngå illojale tilpasninger til regelverket og å ha kunnskap om hvordan man skiller mellom ideelle og kommersielle aktører. I denne saken virker det som om staten ikke har fulgt godt nok med, mener generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.
- Ideelle aktører har gått foran, identifisert behov og utviklet en rekke velferdstilbud i Norge gjennom historien. Derfor er det bra at det offentlige velger å samarbeide med dem. Samtidig har staten ansvaret for å sørge at aktørene de inngår avtaler med er reelle ideelle aktører. Hvis ikke undergraves både innkjøpspolitikken og de virkelige ideelle aktørene, sier Stian Slotterøy Johnsen.
Frivillighet Norges definisjon av ideelle aktører handler om mer enn organisasjonsform. I Frivillighetspolitisk plattform er følgende definisjon tatt inn:
”En ideell aktør på helse- og omsorgsfeltet er en økonomisk virksomhet som:
- drives som ikke-fortjenestebasert foretak. Det vil si at eventuelt overskudd investeres i driften av virksomheten, det blir ikke utbetalt som gevinst.
- er registrert i Frivillighetsregisteret
- eies av, eller har sitt utspring i, en stiftelse eller frivillig organisasjon med demokratisk oppbygging og høy grad av delaktighet og medbestemmelse
- representerer en merverdi i form av sin pionerrolle, sitt brukerperspektiv, sin tilgang på frivillige og/eller likepersoner, sin rolle som talerør for brukergrupper, den høye tilliten virksomheten har og/eller det helhetlige perspektivet som ligger til grunn for arbeidsmetode og driftskonsept”