Hopp til hovedinnholdet

Samarbeid er en vinn-vinn- situasjon for Nav og frivilligheten

Publisert:
Oppdatert:
Frivillighetens Hus i Ringerike kommune
Dette huset er blitt sentralt i samarbeidet mellom Nav og frivilligheten i Ringerike kommune. Ved å plassere Nav Ung- prosjektet og frivillige tilbud i samme hus, skapes relasjoner og deles informasjon på en rask og effektiv måte! Foto: Ringerike kommune

På Ringerike har samarbeidet mellom Nav og frivilligheten blitt så tett at de har flyttet sammen! Nå håper de at flere kan la seg inspirere av deres match making, og oppleve at samarbeid gir gevinst for begge parter!

Utgangspunktet er enkelt. Nav er i kontakt med mange mennesker som lever i utenforskap, som opplever isolasjon og ensomhet og sitter mye hjemme. Frivilligheten har et ønske om og behov for flere deltagere. Et samarbeid er en vinn-vinn- situasjon, der Nav får nye verktøy og muligheter for å få sine brukere i aktivitet, og frivilligheten når ut til nye grupper som trenger og ønsker noe å drive med og engasjere seg i. I Nav Ringerike jobber de aktivt for å koble menneskene med aktivitetene og tilbudene.

Et tilbud Nav ikke har

Flere av brukerne Nav Ringerike har, er langt unna jobb og utdanning. De vanlige tiltakene som settes inn har liten effekt. Det kan være sammensatte utfordringer knyttet til angst og psykisk helse, språk og kultur som gjør at et jobbsøkerkurs, fagutdanning eller obligatorisk arbeidsmarkedsopplæring ikke fungerer. Det er her frivillighetens tilbud og aktiviteter kan gjøre en forskjell.

– Frivilligheten har tilbud Nav ikke har. Tilbud som har lavere terskel for deltagelse, og som likevel gir deltagerne en følelse av tilhørighet, trygghet og mestring. Det kan være med på å endre hvordan mennesker opplever og ser på seg selv!

Det sier Janne Bragerhaug, ansatt i Nav Ringerike. Hun jobber i et nystartet prosjekt i kommunen. Prosjektet har som langsiktig mål å få brukere tilbake inn i aktivitet som jobb og utdanning. Men veien dit går gjerne gjennom andre aktiviteter som er like verdifulle.

– For ungdom som har utfordringer med å komme seg ut hjemmefra. Ungdom som mangler nettverk. Ungdom som er blitt «ungdom uten tilbud». For dem kan det bety mye å få delta i en mekkeklubb eller hjelpe til på festival. Plutselig har de fått andre roller som er bedre å identifisere seg med, forklarer Bragerhaug.

For å skape tettere bånd mellom Frivilligheten og Nav, flyttet Janne Bragerhaug og Nav Ung- prosjektet inn på Frivillighetens Hus i Hønefoss, sammen med en rekke andre frivillige organisasjoner. Dette gjør at Nav bokstavelig talt møter informasjonen om tilbudene de har rundt seg i døra. Det skaper også personlige relasjoner som åpner opp nettverk på tvers av sektorer og tjenester.

– For meg er det viktig å være ute og møte folk der de er, og der de føler seg trygge. Å besøke et Nav- kontor kan være vanskelig for noen, men å gå til Frivillighetens hus eller delta på et kreativt verksted er tryggere. Da er vi der også. Vi i Nav må selv gjøre en innsats for å nå ut til brukerne, og skaffe oss informasjon om hva som skjer, sier Bragerhaug.

Nav Ringerike har også en person som sitter på Fontenehuset to timer i uka. En gang i uka har de også «Jobblab» ute hos Bylab. Der kan brukere få hjelp til søknadsskriving.

«Et tips fra Nav er å finne en kontaktperson på det lokale kontoret. Familiekoordinatorer er en rolle som jobber tett opp mot brukere som har behov for ulike tilbud. De kan også informerer om fritidsaktiviteter for barn og unge.»

Nav Ringerike
Portrett Janne Bragerhaug
Janne Bragerhaug i Nav Ung mener deltagelse i frivilligheten bør ha lik verdi som arbeidstrening i arbeidet med å få folk som står langt unna jobb eller utdanning tilbake i aktivitet. Foto: Privat

Kom i kontakt med Flerkulturell kvinnegruppe

Et tilbud som har nytt godt av samboerskapet mellom Nav og frivilligheten er Flerkulturell Kvinnegruppe. Tilbudet drives av Sissel Bogen, prosjektkoordinator ved Ringerike Frivilligsentral. Gruppen ble startet på oppfordring fra Læringssenteret i kommunen, og skal være en sosial møteplass der kvinner kan møtes. Men gruppa har hatt en litt tung start. Det har vært utfordrende å komme i kontakt med målgruppen. Helt til et tilfeldig møte.

– Fordi kvinnegruppen holder til på Frivillighetens hus, kom en av våre frivillige i snakk med Janne i Nav. Hun fortalte at hun hadde flere brukere som var i målgruppen for tilbudet. Vi var ikke klar over at de hadde en til en- kontakt med akkurat de vi trengte å nå, sier Bogen.

«Vi var ikke klar over at de hadde en til en- kontakt med akkurat de vi trengte å nå!»

Sissel Bogen, prosjektkoordinator ved Ringerike Frivilligsentral

Bragerhag på sin side, hadde et nytt tilbud hun kunne vise brukerne sine til, som ikke var knyttet til språkopplæring eller andre krav til aktivitet kvinnene må delta på.

– Jeg har fortalt brukerne mine om tilbudet, og tre av dem har så langt benyttet seg av det. Jeg har også fortalt kollegaene mine om gruppa, slik at de også kan veilede sine brukere, sier Bragerhaug.

Bogen forteller at gruppa har hatt kjempeeffekt av møtet med Nav, og at den nå er mye bedre besøkt enn tidligere.

– De frivillige som driver gruppen, forteller om flere deltagere. Samarbeidet er en vinn-vinn- situasjon for både frivilligheten, Nav og kommunen. Våre frivillige føler virkelig at de bidrar, og deltagerne får informasjon om et tilbud de ønsker seg og bruker, sier Bogen.

Portrett Sissel Bogen
Prosjektkoordinator ved Ringerike Frivilligsentral, Sissel Bogen, sier at samarbeid med Nav er en vinn vinn- situasjon for alle! Samarbeidet har vært avgjørende for frivilligsentralens tilbud. Foto: Ringerike Frivilligsentral

Informasjon og kontakt forutsetninger for samarbeid

Både Bogen og Bragerhaug trekker frem informasjon som den viktigste årsaken til at samarbeidet lykkes. Et tips fra Nav er å finne en kontaktperson på det lokale kontoret. Familiekoordinatorer er en rolle som jobber tett opp mot brukere som har behov for ulike tilbud. De kan også informerer om fritidsaktiviteter for barn og unge. Men før de blir kontaktet, har Bragerhaug noen oppfordringer til frivilligheten:

– Lokale lag og foreninger bør også ha en kontaktperson, som kan snakke med Nav om mottak av nye deltagere. Det er med på å bygge tillitt, og vi stoler på at de vi veileder til aktivitetene blir tatt godt imot, begynner hun.

– Så bør de sørge for at informasjonen om tilbudet deres er lett tilgjengelig for oss, og at den er oppdatert. Nylig fant vi informasjon om Åpen hall på Ungfritid.no, et tilbud vi ikke kjente til fra før, sier hun.

Selv om Bragerhaug er opptatt av at Nav kommer seg ut av kontorene sine, og møter frivilligheten, mener hun også at frivilligheten kan komme til dem, gjennom å arrangere møter.

– Det er ingenting i veien for at lokal frivillighet, fritidskoordinatorer eller frivillighetskoordinatorer inviterer seg selv inn til møter hos Nav. Jo bedre vi blir kjent, jo bedre blir samarbeidet, sier Bragerhaug.

Bogen er helt enig, og trekker frem viktigheten av å ha kontaktinformasjon direkte til noen i Nav som kjenner frivilligheten.

– Jeg har jo forsøkt å komme i kontakt med Nav før, forteller hun, men jeg har ofte opplevd å stå i kø en lang stund, før jeg ble satt over til en litt tilfeldig person. Nå som Nav er synlige, og vi har et telefonnummer direkte til Janne, er terskelen for å ta kontakt mye lavere, og informasjonen flyter bedre, sier hun.

Det skal være lett å samarbeide med kommunen

At akkurat Ringerike er en foregangskommune når det kommer til samarbeid mellom kommunen og frivilligheten er ingen tilfeldighet. Kommunen har siden 2021 jobbet etter en kommunal frivillighetsstrategi, med tydelige mål for utvikling av den lokale frivilligheten. En av målene i strategien, er nettopp at det skal være lett for frivilligheten å samarbeide med kommunen. Et av tiltakene er at det skal være frivilligkontakter på alle tjenestesteder og institusjoner. Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen, er imponert over kommunens arbeid med å oppfylle forpliktelsene.

– Vi opplever at kommunene som har en helhetlig frivillighetspolitikk lykkes bedre med samarbeid med lokal frivillighet. Ringerike har tatt dette på alvor, og utviklet en strategi som i stor grad er i tråd med våre anbefalte prinsipper, sier han.

Kommunen forplikter seg også til å gjøre det lett å delta i fritidsaktiviteter. Kommunen skal synliggjøre, formidle og legge til rette for tilbud. Her spiller ansatte i Nav og andre roller som er i direkte kontakt med kommunens innbyggere en sentral rolle.

– For å nå ut med informasjon til de som trenger det mest, må de ansatte i kommunen som har mest direkte kontakt med innbyggerne ha god nok kunnskap om hvilke tilbud og muligheter som finnes lokalt. En helhetlig frivillighetsstrategi som vektlegger samarbeid på tvers av sektorene, bidrar til kompetente ansatte i Nav, barnevern, skole og andre institusjoner. Vi heier på Ringerike, og håper at flere gjør som dem, avslutter Slotterøy Johnsen.

For et godt samarbeid mellom kommune og frivillighet, anbefaler Frivillighet Norge å jobbe etter de Ti frivillighetspolitiske bud:

Kontaktperson

Bilde av Jørgen Lysa
Jørgen Lysa
Rådgiver, Økt deltakelse
99502631
jorgen@frivillighetnorge.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring