Skatteetaten med prinsipputtalelse om sosiosponsing
I denne uttalelsen vidererfører Skatteetaten prinsippene fra Skagen-saken om sponsoravtaler mellom næringsdrivende og frivillige organisasjoner
Skagen-saken var oppe i Høyesterett i fjor og omhandlet fenomenet sosiosponsing, det vil si sponsoravtaler som inngås mellom næringsdrivende og frivillige organisasjoner som har humanitære formål eller kulturformål.
Frivillighet Norge mener alle frivillige organisasjoner bør har samme utsikter til å skaffe seg sponsorinntekter. Regelverket innebærer f.eks. at bedrifter får trekke fra sponsing av arrangementer i regi av frivillige organisasjoner som markedsføringsutgifter på skatteseddelen, men sjelden sponsing av barnehjem, brønner osv. Frivillighet Norge mener at skatteetatens oppfatning av hva som har reklameverdi er foreldet fordi den ikke fanger opp at såkalt "social corporate responsibility" blir stadig viktigere for markedsføringstrategiene og omdømmebyggingen i næringslivet.
Dersom målet er vekst i frivillig sektor må myndighetene endre reglene slik at næringslivet får de samme skattemessige insentivene til å inngå sponsoravtaler med alle typer frivillige organisasjoner.
Prinsipputtalelsen ligger ute på Skatteetatens nettsider.