Tusenvis av frivillige på dugnad for verdighet
Aldri før har den årlige, verdensomspennende Dignity Day nådd ut til så mange ungdommer som i år. Det skal tallrike og entusiastiske frivillige ha mye av æren for.
I mer enn 50 land - på alle verdens kontinenter - ble verdighetsdagen Dignity Day markert onsdag 17. oktober.
I Norge jobbet 30.000 elever i videregående skole med begrepet "verdighet", de fortalte hverandre selvopplevde historier, og de satte seg mål for hvordan de selv skal øke egen og andres verdighet det kommende året.
Dagen markeres hvert år, i oktober, ved at frivillige veiledere over hele landet reiser ut til skoler i sitt nærmiljø for å diskutere verdighet med elevene. Det var kronprins Haakon som sammen med to andre tok initiativ til Global Dignity i 2006. Siden den gang har prosjektet vokst i omfang.
Kronprinsen takker de frivillige
Opplegget kunne aldri latt seg realisere uten innsatsen til de mange frivillige som bidrar, noe kronprinsparet ved flere anledninger har framhevet.
- Takk til over tusen veiledere over hele landet, skriver kronprinsparet på Twitter onsdag.
Kronprinsen var selv veileder på Verdal videregående skole i Nord-Trøndelag, og var svært fornøyd med elevenes evne til å reflektere rundt temaet.
- Vi har reflektert rundt hva det er som gjør at andre mennesker føler seg verdsatt, hva det er som gjør at en selv føler at en har verdi og hvordan kan vi støtte hverandre. Dette er det viktig å bruke tid på, sier han til NRK etter skolebesøket.
Kronprinsesse Mette Marit holdt seg hjemme på Østlandet, og var veileder for elever ved Fyrstikkalleen skole i Oslo. På Twitter meddelte kronprinsessen at hun gledet seg til å besøke skolen og at hun er stolt over sin ektemann som har tatt initiativet til Dignity Day.
Frivillighet Norge blant arrangørene
Frivillighet Norge er blant arrangørene bak Dignity Day, og også de ansatte i sekretariatet deltok som veiledere på ulike skoler i Oslo og Akershus.
Blant målene for dagen er at elevene skal:
… lære om betydningen av verdighet i eget og andres liv.
… lære å uttrykke med egne ord hva verdighet betyr for dem og deres liv
… lære om hvordan egen verdighet er gjensidig avhengig av andres verdighet
… definere noe de vil gjøre det neste året for å styrke deres egen og andres verdighet