Hopp til hovedinnholdet

Utvalgsrapport løfter ideelle aktørers rammebetingelser

Publisert:
Forsiden av NOU-en
Forsiden av NOU. Faksimile fra regjeringen.no

Avkommersialiseringsutvalgets andre delrapport gir oversikt og et godt kunnskapsgrunnlag for å styrke rammebetingelsene for ideelle aktører. Frivillighet Norge mener særlig forslaget om tilskuddsfinansiering av velferdstjenester er interessant og må følges opp.

Ideelle aktører sin egenart

Utvalgets har utredet tre modeller for drift og eierskap av velferdstjenester.

  1. At alle velferdstjenester skal driftes i offentlig egenregi
  2. At velferdstjenester skal driftes av det offentlige og ideelle aktører
  3. At velferdstjenester, som i dag, skal driftes av offentlige, ideelle og kommersielle aktører, med strengere regulering av kommersielle aktører

Utvalget kommer ikke med noen anbefaling om å fase ut verken ideell eller kommersiell drift, undestrekte utvalgsleder Jan-Erik Støstad under framleggelsen av rapporten 29. august. Målet er at rapporten skal fungere som beslutningsstøtte både for politikere og byråkrater. Han la imidlertid vekt på at ideelle aktører har stor egenart og verdi i velferden.

– Det spiller en rolle om tjenesteleverandør har et profittmål eller et ideelt mål. Utredningen ser på hvordan en kan løfte opp ideelle, hvis politikere ønsker det, sa utvalgsleder Jan-Erik Støstad.

I rapporten beskrives ulike modeller og hva som skal til dersom politikere skulle ønske å gå videre med en av modellene.

Positivt med tilskudd

Det er bred politisk enighet om at ideelle aktører spiller en viktig rolle i velferden og at de må ha gode rammebetingelser. Samtidig har det ofte vist seg vanskelig å prioritere ideelle aktører i praksis. I Norge har det fram til nå vært mye fokus på anskaffelsesreglene og muligheten for å reservere anbud for ideelle aktører.

Utvalget mener at den rettslige usikkerheten rundt prioritering av ideelle i anbudskonkurranser bør reduseres. I rapporten foreslår utvalget videre at det skal settes i gang et arbeid med å utrede en lov om offentlig støtte til ikke-økonomiske tjenester av allmenn betydning.

– Det er viktig at det fortsatt skal være mulig å reservere anbud for ideelle aktører, men det finnes også andre måter å finansiere velferdstjenester på enn anbudskonkurranser. Det er positivt at utvalget trekker fram tilskudd som et alternativ til anbud når det offentlige ønsker å samarbeide med ideelle, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

Særmerknad

To av utvalgets medlemmer, med bakgrunn fra Næringslivets hovedorganisasjon og private barnehager, har lagt inn en særmerknad og slutter seg ikke til anbefalingene.

– Dette er først og fremst et grundig og nyttig kunnskapsgrunnlag, og jeg er glad for at et stort flertall, som inkluderer dem med bakgrunn fra offentlig sektor, ideell sektor og akademia, står bak hele rapporten, sier Stian Slotterøy Johnsen.

Utredningen ble overlevert til Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, som lovet at regjeringen kommer til å sende den ut på en bred høring.

Bakgrunn for utvalget

Den 12. august 2022 oppnevnte regjeringen et offentlig utvalg som fikk i oppdrag å utrede hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike skattefinansierte velferdstjenester. I mandatet ble utvalget bedt om å levere en egen delutredning med forslag til definisjon av ideelle driftsformer og som viser hvordan ideelle aktører kan registreres. Denne ble levert tidligere i år.

Les også:

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring