Hopp til hovedinnholdet

Statsbudsjett for 2025

Mandag 7. oktober 2024 la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Her er Frivillighet Norges reaksjon og arbeid med dette.

symbol av en pengepose og tekst i bilde: statsbudsjett 2025
Frivillighet Norge bruker lupe på statsbudsjettet

Frivillighet Norges reaksjon

– Frivillighet Norge etterlyser grep i statsbudsjettet som viser vei mot en regelstyring av momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner.

– Regjeringens foreslåtte sum på 2,65 milliarder kroner til momskompensasjon i statsbudsjettet for 2025, er dessverre ikke tilstrekkelig for full kompensasjon av utgiftene frivillige organisasjoner har til moms, sier Stian Slotterøy Johnsen generalsekretær i Frivillighet Norge.

– Momskompensasjonsordningen må bli en stabil og forutsigbar ordning som frigjør tid og midler til det frivilligheten skal og vil drive med. Regjeringen har nedfelt et klart mål om full og regelstyrt momskompensasjon i Hurdalsplattformen, det er på tide å innfri hele dette løftet nå.

Les første reaksjon på statsbudsjettet og momskompensasjon.

Regjeringens forslag til budsjett for 2025

Frivillighetspolitikken

I Kultur- og likestillingsdepartementets (KUD) sin del av statsbudsjettet for 2025 beskriver regjeringen de frivillige organisasjonenes samfunnsbidrag og de fire hovedmålene for frivillighetspolitikken:

  • en samordnet frivillighetspolitikk
  • bred deltakelse og aktivitet i hele landet
  • gode rammevilkår for en mangfoldig frivillig sektor
  • enkle regelverk og ordninger

Samordning
Kultur- og likestillingsdepartementet har et koordinerings- og samordningsansvar for regjeringens frivillighetspolitikk, men de ulike sektordepartementene har ansvar for sine egne virkemidler, for eksempel tilskuddsordninger. Det ble i 2024 opprettet en tverrdepartemental samarbeidsgruppe med frivillighetspolitikk som tema. Den skal bidra til samordning og forenkling av tilskudd til frivillige organisasjoner.

Gode rammevilkår
Regjeringen skriver at gode rammevilkår handler om forutsigbar finansiering, enkle regelverk og tilgang til egnede lokaler. De to største ordningene er spillemidlene (overskuddet fra Norsk Tipping) og momskompensasjonsordningen. Regjeringen understreker at den har sikret full momskompensasjon i alle årene siden den tiltrådte.

Deltakelse
Regjeringen viser til at andelen som har utført frivillig arbeid er på et stabilt høyt nivå, men at andelen kjernefrivillige er noe lavere enn før pandemien. Dette er basert på forskningsrapporten Tilbake til normalen? Frivillig engasjement i Norge 1998-2023 (Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor).

Regjeringen vil bidra til å senke terskler for deltakelse. Her viser regjeringen til rapporten Dyrtid 4: Det er ikke over ennå (Sifo, OsloMet) hvor det kommer fram at barnefamilier har måttet stramme inn på barnas fritidsaktiviteter. Fritidserklæringen, et målrettet samfunnsoppdrag om inkludering av barn og unge og en tverrdepartemental kjernegruppe for barn og unge trekkes fram som viktige tiltak. Regjeringen viser også til at deltakelse i fritidsaktiviteter vil være en del av temaene i stortingsmelding om sosial utjevning og mobilitet som legges fram i 2025. Handlingsplanen Alle inkludert! om deltakelse i kultur-, idretts- og friluftslivsaktiviteter og Kulturfrivillighetsstrategien Rom for deltakelse skal også bidra til målet om bred deltakelse i hele landet.

Forenkling
Regjeringen vil at det skal være enkelt å engasjere seg i frivillig arbeid og at frivillige skal kunne bruke mer tid på aktivitet og mindre på administrasjon. Viktige virkemidler som framheves er: forskriftsfesting av tilskuddsordninger, flerårige tilskudd og økt bruk av Frivillighetsregisteret som inngangskriterium. Regjeringen viser også til at arbeidet med livshendelsen “Starte og drive en frivillig organisasjon” skal videreføres, at tilskudd.no skal utvikles videre og at det pågår et arbeid med å revidere frivillighetsregisterloven.

Frivillighet Norge sine kommentarer:

Skatter og avgifter for 2025

Den ekstra arbeidsgiveravgiften på 5 prosent for lønnsinntekter over 750 000 kroner avvikles fra 1. januar 2025. For frivillige organisasjoner som er arbeidsgivere er dette positivt.

Foreninger kan betale inntil 10 000 kroner skattefritt til en person i løpet av et år, så lenge det ikke er snakk om virksomhetsinntekt. Grensen foreslås ikke endret i 2025.

Frivillige organisasjoner er fritatt for arbeidsgiveravgift når de totale lønnsutgiftene ikke overstiger 800 000 kroner år. Fritaket gjelder bare for lønnsutbetalinger på under 80 000 kroner per år per ansatt. Grensen foreslås ikke endret i 2025.

Skattefradrag for gaver uendret

Maksimalt fradrag for gaver til frivillige organisasjoner videreføres på 25 000 kroner. Det gjelder både gaver fra bedrifter og privatpersoner. Frivillighet Norge mener at beløpsgrensen bør tilbakeføres til 50 000 kroner for privatpersoner og økes til 100 000 kroner for bedrifter. Gaver er en viktig inntektskilde for frivillig sektor, og skattefradragsordningen har stor prinsipiell og økonomisk betydning for de frivillige organisasjonene.

Løftet om regelstyring er i det blå

Kulturdepartementet og Lotteritilsynet opplyser at det totale søknadsbeløpet om momskompensasjon i 2024 er på 2,78 milliarder kroner. For 2024 er det satt av ca 2,45 milliarder. Søknadssummen er altså i år ca 300 millioner mer enn avsatt beløp, og for å oppnå full momskompensasjon må beløpet derfor justeres i nysalderingen av statsbudsjettet i 2024. Dette har vært prosessen for å gi full kompensasjon for utgiftene frivillige organisasjoner har til moms på varer og tjenester, de siste årene.

Slik vil det også bli i 2025. Vi vet allerede nå at bevilgningen over statsbudsjettet på foreslåtte 2,65 milliarder ikke vil være tilstrekkelig. Dette er på grunn av en gledelig økt aktivitet hos de frivillige organisasjonene, og på grunn av pris- og lønnsveksten i samfunnet.

Dermed vil det være behov for å øke bevilgningen igjen mot slutten av 2025.

Frivillighet Norge mener at en bedre måte å sikre en forutsigbar momskompensasjon for frivillig sektor på er å regelstyre denne. Og selv om regjeringen i 2021 lovet regelstyring i Hurdalsplattformen, er ikke dette fulgt opp. Den varslede høringen om momskompensasjonsordningen er heller ikke kommet.

I forslaget til statsbudsjett for 2025 skriver KUD at ”med bakgrunn i anbefalingene fra konsulentselskapet EY sin gjennomgang av momskompensasjonsordningen, vil forslag til enkelte justeringer og forenklinger bli sendt på̊ høring høsten 2024. Eventuelle endringer i ordningen vil tre i kraft fra søknadsåret 2026.”

Dette kan tolkes som en mindre omfattende gjennomgang av ordningen, kombinert med en lite forpliktende oppfølging. Det er ikke med på å berolige frivillig sektor som har behov for forutsigbarhet nå.

Økt deltakelse blant barn og unge

I 2024 lanserte regjeringa handlingsplanen Alle inkludert! for like muligheter til delta i kultur-, idretts- og friluftslivsaktiviteter. Planen er utarbeidet i et bredt samarbeid med barn og unge selv, lag og foreninger og offentlig sektor. Regjeringa foreslår 40 mill. kroner til å styrke flere tilskuddsordninger til frivillige organisasjoner som bidrar til å inkludere barn og unge i 2025, i tillegg til å føre videre 10 mill. kroner til å følgje opp tiltak i planene. Dette er et viktig arbeide, det er derfor bra og nødvendig med flere tilskuddsordninger og videreføring av tiltakene i planen.

Samtidig holdes bevilgningen til den større nasjonale tilskuddsordningen for å inkludere barn og unge, over Bufdir, uendret på ca. 758 millioner kroner. Det vil si på samme nivå som for revidert budsjett 2024. Noe som i praksis er en reduksjon på grunn av pris- og lønnsveksten. Dette er skuffende, spesielt når vi vet at det ble søkt om hele 2,7 milliarder kroner til denne potten, og deltakelse i fritidsaktiviteter er en sentral satsning i Norge de kommende årene.

Folkehelse

Målene om en felles innsats for bedre folkehelse, et aldersvennlig Norge og bedre helsetilbud til befolkningen kan ikke nås uten at frivillig sektor involveres i økende grad.

Bo trygt hjemme-reformen, Helsepersonellkommisjonens NOU og Folkehelsemeldingen er eksempler på meldinger og utredninger hvor økt samarbeid med frivilligheten pekes på som del av løsningen på dagens og framtidas utfordringer.

Frivillige organisasjoner gjør en stor innsats, men vi trenger også at staten legger til rette og gir gode rammebetingelser. For å lykkes med å involvere frivillig sektor er det behov for mer ressurser og bedre tilrettelegging, både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå.

Tiltak for å motvirke ensomhet

Regjeringen foreslår å videreføre tilskuddsordningen Aktivitetstiltak for å motvirke ensomhet og passivitet i kapittel 760, post 70. Det er kun kommuner og fylkeskommuner som kan søke, og etter at ordningen Mobilisering mot ensomhet ble avviklet i 2024 finnes det ingen ordning hvor frivillige organisasjoner kan søke midler til å forebygge og motvirke ensomhet.

Frivillighet Norge er kritisk til en dreining mot at frivillige organisasjoner må søke om midler i samarbeid med offentlig sektor, og særlig til det å prioritere ned ordninger som frivillige organisasjoner kunne søke på til ordninger hvor det er bare er offentlige aktører som kan søke. Dette gir en risiko for at frivilligheten i større grad styres av det offentlige. Når kommuner skal søke hindrer det også nasjonale organisasjoner fra å søke midler.

Generelt mener Frivillighet Norge at frivillige organisasjoner må kunne søke om midler selv, og ikke gjennom en kommune.

Befolkningskampanjen ABC for god psykisk helse

Befolkningskampanjen ABC for god psykisk helse blir i 2025 en nasjonal kampanje som også retter seg inn mot skolene. Det er blant annet utarbeidet et prosessverktøy for å implementere ABC for god psykisk helse i skolen. ABC for god psykisk helse skal bli en fylkeskommunal befolkningskampanje og det bevilges til sammen 25 millioner kroner til dette og opprettes en egen tilskuddsordning. Frivillighet Norge mener dette er en god satsning, men at det også er viktig å involvere frivillig sektor i arbeidet. Dette må gjøres fra start, gjennom en tydelig prioritering av midlene til frivillig sektor.

Forenkling og harmonisering er et kontinuerlig arbeid

Frivillighet Norge setter pris på at forenkling er på den frivillighetspolitiske agendaen, og anerkjenner arbeidet som er gjort blant annet med å etablere tilskudd.no og å nå fornye og revidere veilederen for forenkling av statlige tilskuddsordninger.

Vi stusser allikevel over at regjeringen i forslaget til statsbudsjett anser seg som ferdigrapportert på Stortingsvedtak 560. Frivillighet Norge mener at tempoet i forenklingsarbeidet må økes. Andelen av tilskudd til drift og flerårige prosjekter må opp, saksbehandlingstiden må ned og det må komme tydelige og harmoniserte regler for overføring av tilskudd som utbetales seint.

Det koster å drifte og vedlikeholde tilskudd.no, og det er fortsatt langt unna den felles søknadsportalen det en gang ble solgt inn som. Vi mener at det bør settes av spesifikke midler til dette, slik at arbeidet ikke stopper opp. Det er også veldig viktig å anerkjenne at forenkling for forvalter ikke er ensbetydende med forenkling for tilskuddsmottakere. Alt arbeid på dette feltet må derfor gjøres i tett samarbeid med sektoren.

Vi trenger alle et sted å være!

Tilgang på egnede lokaler er en svært viktig politisk sak for hele frivilligheten. Momskompensasjon på idrettsbygg er viktig og bra, men ordningen burde også gjelde andre lokaler som eies og driftes av frivilligheten. Frivillighet Norge mener det må settes i gang et arbeide for en momskompensasjonsordning for frivillighetsbygg og -anlegg som i dag ikke kvalifiserer for kompensasjon i den ordinære momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner eller momskompensasjonsordningen for idrettsanlegg. Denne skal dekke momsutgifter til ny-, på- og ombyggingskostnader til bygg, anlegg og annen fast eiendom

Vi anerkjenner også løftet som gjøres for regionale kulturbygg. Frivillighet Norge etterlyser allikevel et mer samordnet arbeid med å gjøre eksisterende lokaler mer tilgjengelig for frivilligheten, samt økt støtte til oppgradering og tilpasning av lokaler.
Organisasjonseide bygg har plass til mer aktivitet, men mange har store oppgraderingsbehov. Staten må derfor sette i gang et arbeide med mål om å innføre en tilskuddsordning for investeringer i, og oppgraderinger av, organisasjonseide bygg til bruk i frivillig virksomhet.

Frivillige organisasjoner har i liten grad anledning til å søke tilskudd hos Enova. Det betyr at det er en større økonomisk terskel for organisasjoner som eier bygg og anlegg når det er behov for oppgraderinger som eksempelvis vil kunne bidra til lavere strømutgifter og innfrielse av miljøkrav.

Internasjonale sivilsamfunnsmidler

EØS-midlene

Regjeringen foreslår et vesentlig mindre beløp til EØS-midler i 2025. Dette skyldes at inneværende inneværende prosjektperiode avsluttes i 2024. Ny avtale med EU om perioden 2021-2028, ble signert i september 2024, og i 2025 prioriterer regjeringen forhandlinger om landvise rammeavtaler. Fondet til sivilsamfunn holdes imidlertid separat, og vi forventer at dette kommer tidligere på plass, forhåpentligvis tidligere i 2025.

Ukraina

Regjeringen foreslår å utvide Nansen-programmet for Ukraina, både gjennom en økning av rammen fra 75 mrd. kroner til minst 134,5 mrd. kroner, og en forlenging av programmets varighet fra 2027 til 2030. Midlene skal brukes til militær og sivil støtte, og kan utvides ett år uten at det får konsekvenser for neste. Det er positivt at regjeringen legger vekt på både direkte og indirekte konsekvenser av krigen, på behovet på støtte til gjenoppbygging i Ukraina og også på sivil støtte til Moldova.

Regjeringens forslag til budsjett for 2025 - tall


Kultur- og likestillingsdepartementet

Kapittel 315 Frivillighetsformål

Post 70 Merverdiavgiftkompensasjon til frivillige organisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 210 000 til 2,65 mrd

Post 71 Strømstøtteordning for frivillige organisasjoner, overføres

Regjeringen foreslår å sette av 58,225 mill, en reduksjon på over 82 mill (basert på faktiske utgifter)

Post 73 Tilskudd til studieforbund
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 6,75 mill til 197,750 mill

Post 75 Herreløs arv til frivillige organisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra statsbudsjett 2024 med 18,124 mill til 23,502 mill

Post 78 Ymse faste frivillighetstiltak
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 16,53 mill til 45,58 mill

Post 82 Merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 65 mill til 389,8 mill

Kapittel 352 Nedsatt funksjonsevne

Post 70 Funksjonshemmedes organisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 10,16 mill til 280,1 mill

Barne- og familiedepartementet

Kapittel 846 Familie – og oppvekststiltak

Post 61 Tilskudd til inkludering barn og unge
Regjeringen foreslår å holde posten uendret fra revidert budsjett 2024 på 758,299 mill

Post 70 Barne og –ungdomsorganisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 8,102 mill til 209,42 mill

Helse- og omsorgsdepartementet

Kapittel 714 Folkehelse
Post 79 Andre tilskudd (generelt folkehelsearbeid)
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 13,955 mill til 81,327 mill

Kapittel 737 Historiske pensjonskostnader

Post 70 Tilskudd (frivillige og andres utgifter i forbindelse med OTP)
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 17,489 mill til 115 mill

Kapittel 760 (Tidligere 761 og 762)

Post 70 Tilskudd
Ny post, som blant annet omfatter tilskudd til landsdekkende organisasjoners særskilte informasjons- og opplysningsvirksomhet og kontaktskapende arbeid. Denne tilskuddsordningen er redusert fra revidert budsjett med ca 2,5 mill til 25 mill. Til sammen har regjeringen foreslått å sette av 376,705 mill i post 70 tilskudd. I denne posten er det også flere tilskuddsordninger til frivillige organisasjoner og ideelle stiftelser.

Kapittel 765 Psykisk helse, rus og vold

Post 72 Brukere og pårørende
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 29,780 mill til 612,737 mill

Kunnskapsdepartementet

Kapittel 254 Studieforbund mv.
Post 70 Tilskudd til studieforbund
Regjeringen foreslår å opprettholde posten fra revidert budsjett 2024 med 73,312 mill

Post 73 Tilskudd til voksenopplæring
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 613 000 til 2,484 mill

Kapittel 257 Kompetanseprogrammet

Post 70 Tilskudd (basiskompetanse i frivilligheten)
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 40 mill til 217,91 mill

Arbeids -og inkluderingsdepartementet

Kapittel 621 Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

Post 70 Frivillig arbeide
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 4,115 mill til 112,345 mill

Post 74 Pensjonistenes organisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 605 000 til 16,49 mill

Kapittel 671 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

Post 71 Tilskudd til integreringsarbeid i regi av sivilsamfunn og frivillige organisasjoner
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 13,031 mill til 230,524 mill

Utenriksdepartementet

Kapittel 170 Sivilt samfunn

Post 70 Sivilt samfunn
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 85 mill til 2,47 mrd

Justisdepartementet

Kapittel 430 Kriminalomsorgen

Post 70 Tilskudd
Regjeringen foreslår å redusere posten fra revidert budsjett 2024 med 8,617 mill til 34,768 mill

Kapittel 455 Redningstjenesten

Post 71 Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten
Regjeringen foreslår å redusere posten fra revidert budsjett 2024 med 6,055 mill til 86,435 mill

Klima -og miljødepartementet

Kapittel 1400

Post 70 Frivillige klima -og miljøorganisasjoner og stiftelser
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 2,179 mill til 59,533 mill

Kapittel 1420 Miljødirektoratet

Post 77 Diverse organisasjoner og stiftelser
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 600 000 til 15,876 mill

Post 78 Friluftsformål
Regjeringen foreslår å øke posten fra revidert budsjett 2024 med 8,784 mill til 219,68 mill

Kapittel 1429

Post 74 Tilskudd til fartøyvern
Regjeringen foreslår å øke posten fra statsbudsjett 2024 med 1,352 mill til 76,472 mill

Landbruksdepartementet

Kapittel 1138 Støtte til organisasjoner m.m.

Post 70 Støtte til organisasjoner
Regjeringen foreslår å redusere posten fra revidert budsjett 2024 med 2,711 mill til 53,751 mill

Reaksjoner fra medlemsorganisasjoner


LNU – Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner: Manglende satsing på barn og unge: – Kan forsterke utenforskap blant unge

LNU er bekymret over regjeringens manglende prioritering av barn og unge i statsbudsjettet for 2025. Til tross for økning i ungt utenforskap, har ikke regjeringen styrket de trygge fellesskapene som barn og unge er på i fritiden ved å øke grunnstøtten til barne- og ungdomsorganisasjoner. Grunnstøtten går til daglig drift i organisasjonene, og bidrar til å senke barrierene for deltakelse.
Nettsak fra LNU

Norges idrettsforbund: Full momskompensasjon igjen og mer penger til idrett

Norges idrettsforbund er glade for at regjeringen i sitt budsjettforslag for 2025 legger opp til full momskompensasjon for idrett og frivillighet, men er skuffet over at regjeringen ikke gjør mer for å redusere økonomi som barriere for barn og unges deltakelse i idrett og fritidsaktiviteter.
Pressemelding fra Norges idrettsforbund

Fundraising Norge: – Holder en hel sektor for narr

Paraplyorganisasjonen for over 140 norske ideelle og frivillige organisasjoner mener regjeringen viser en alvorlig mangel på anerkjennelse av organisasjonenes rolle i samfunnet.
– Regjeringen holder en hel sektor for narr gjennom deres forslag til statsbudsjett for 2025. I Hurdalsplattformen lovet de oss å styrke den frivillige sektoren, men også i år har de brutt dette løftet. Dette var deres siste mulighet til å vise oss at de anerkjenner samfunnsbidragene som organisasjonene og sektoren vår står for, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.
Pressemelding fra Fundraising Norge

Spire: kaller statsbudsjettet sjokkerende usolidarisk

Miljø- og utviklingsorganisasjonen Spire reagerer sterkt på at regjeringens ikke når bistandsprosenten i statsbudsjettet. De krever at kuttene i støtte til sivilt samfunn i det globale sør reverseres, og at regjeringen sikrer midler til reelle og ambisiøse klima- og miljøtiltak.
Pressemelding fra Spire

Naturvernforbundet: –Fullstendig uansvarlig

Drastisk kutt i skogvern, mindre penger til enøk og tannløs klimapolitikk. Regjeringen Støre legger fram nok et statsbudsjett hvor natur- og klima er nedprioritert. Det til tross for at det nå bare er fem år til 2030-målene skal nås.
Nettsak fra Naturvernforbundet

Flyte: Hvor mange må drukne før regjeringen tar ansvar?

Hittil i år har flere omkommet i drukningsulykker enn i trafikken i Norge. Allikevel bevilger ikke regjeringen en eneste krone til drukningsforebygging i neste års statsbudsjett.
Pressemelding fra Flyte

Norsk Folkehjelp: Kortsiktig å kutte til fred, forsoning og sivilsamfunn

Et rekordhøyt antall mennesker er rammet av krig og konflikt, og demokrati og menneskerettigheter er under press. – Det er ekstremt kortsiktig at regjeringen kutter i budsjettet for fred og forsoning, menneskerettigheter og sivilsamfunn når krig og urett øker og respekten for folks grunnleggende menneskerettigheter utfordres daglig. En fredligere verden er en garanti for alles sikkerhet, sier Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.
Pressemelding fra Norsk Folkehjelp

Caritas: Usolidarisk bistandsbudsjett i krevende tider

Caritas er skuffet over at Regjeringen igjen bryter løftet om 1% av våre inntekter skal gå til bistand. Vi er også skuffet over at Norge, nok en gang, er nest største mottager av de norske bistandsmidlene.
Nettsak fra Caritas

Fortidsminneforeningen: Full seier for kulturminnefeltet: 300 mill. til landets kirker – og Urnes verdensarvsenter blir en realitet

Regjeringen prioriterer kulturarven høyt i statsbudsjettet for 2025. Med historisk støtte til restaurering av kirker og finansiering av verdensarvsenteret på Urnes, har Fortidsminneforeningen fått gjennomslag for to av sine viktigste satsinger.
Nettsak fra Fortidsminneforeningen

Hovedorganisasjonen KA: – Ikke bra nok på momskompensasjon

KA er skuffet over at regjeringen setter av mindre penger enn behovet har vist seg å være.
– Regjeringen skriver at de legger opp til full dekning av momskostnader også i 2025 for frivillige organisasjoner. Samtidig setter de av et beløp som er mindre enn det organisasjonene har søkt om i 2024. Det henger ikke på greip, sier Jens A. Bjelland, KAs direktør for politikk, ledelse og innovasjon.
Nettsak fra KA

Norsk Friluftsliv: STATSBUDSJETTET 2025: en enorm skuffelse for friluftslivet

"Regjeringen har gitt Norsk Friluftsliv ansvar for å lede arbeidet med Friluftslivets år 2025. Da er det ubegripelig og svært skuffende at regjeringen ikke bevilger nødvendige midler i Statsbudsjettet.

– Organisasjoner og kommuner over hele landet er i full gang med planleggingen for å i 2025 vise fram den fantastiske bredden i friluftslivet og gjøre det enklere å delta, men for å mobilisere hele Norge til å delta i Friluftslivets år i 2025 trengs det naturligvis mer enn velvilje. Regjeringen har et tydelig mål om at vi må bli mer aktive, men i budsjettet er det åpenbart at dette ikke er prioritert sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Regjeringen har stilt seg bak at vi i Friluftslivets år skal vise frem den fantastiske bredden i friluftslivet og gjøre det enklere å delta. Målet for Friluftslivets år 2025 er å senke terskelen for å delta i friluftsliv, slik at alle i Norge får oppleve gleden ved å være ute i naturen." (LinkedIn)

Norges Røde Kors

"Røde Kors er glad for at Regjeringen sikrer frivilligheten full momskompensasjon i forslag til statsbudsjett for 2025. Men vi trenger trygghet også for årene som kommer, og ordningen bør derfor regelstyres - i tråd med regjeringens Hurdalsplattform." (X)

Seniornett

"Hurra - styret er hoppende glad for økningen i Statsbudsjettet. Vi har fått 5 millioner kroner for 2025, en økning på 25 prosent. Dette blir det mye bra digitalisering av!" (Facebook)

Norges Musikkorps Forbund

"Vår tiårige satsning Ungdomsløftet får seks millioner på statsbudsjettet for 2025. Ungdomsløftet har som mål å løfte engasjement og deltakelse i hverdagen og øvelsen lokalt - hvor vi tar ungdom på alvor. Med denne investeringen viser regjeringen at de ser alle dere i korpsene der ute som gjør en kjempejobb med barn og unge hver eneste uke." (Facebook)

Kontaktperson

Bilde av Camilla Svendsen Skriung
Camilla Svendsen Skriung
Politisk seniorrådgiver
90 64 18 12 
camilla@frivillighetnorge.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring