Hovedfunn
77 prosent svarer at seniorer i stor eller i noen grad er en viktig medlemsgruppe for dem. 23 prosent svarer at seniorene ikke i særlig grad eller ikke i det hele tatt er viktige for dem.
34 prosent av organisasjonene har konkrete planer for å engasjere flere seniorer til sin organisasjon. Det tyder på at man ser på seniorer som en viktig ressurs for organisasjonen, men at man må ta noen grep for å få seniorer mer aktivt med.
Men de fleste av de organisasjonene som har svart ønsker å ha seniorer som medlemmer og mange har en rekke aktiviteter og tilbud som spesielt retter seg mot denne gruppen, både for å få dem med i frivillig arbeid og – like viktig – som tillitsvalgte i organisasjonen. Etter pandemien har det vært viktig i mange organisasjoner å rekruttere nye tillitsvalgte og andre ansvarsroller og seniorer kan være en del av løsningen.
Vi merker oss at det å tilby ansvarsroller som; styreverv, instruktør, trener, mentor etc. scorer høyest på erfaringer om hva som er attraktivt for seniorer å bidra i. Tilbud om kurs og opplæring betraktes også som en måte å rekruttere frivillige seniorer på.
Det er også viktig å merke seg at organisasjonene anser seniorer som viktige ressurser, uavhengig av organisasjonenes formål.
Halvparten av respondentene har planer for å rekruttere flere seniorer til innsats i foreningen. Dette er et tydelig tegn på at de ikke bare har tatt inn over seg den sterke veksten i antall seniorer, men også den kompetansen seniorer representerer.
Blant viktige råd som blir gitt i undersøkelsen er: «Spør seniorene hva de selv mener de kan bidra med.» Mange av seniorene har stor arbeidskapasitet og er svært kompetente - de må ikke undervurderes. Det må være like god mulighet for denne gruppen til å inneha høye verv som for yngre.» Dette oppsummerer det mange av organisasjonene som er med i undersøkelsen gir uttrykk for.