Hopp til hovedinnholdet

Rekruttering av seniorer

Her spør vi om å rekruttere flere seniorer som kan mobiliseres til frivillig innsats i organisasjonen, uten å nødvendigvis binde seg som medlemmer.

Her deler svarprosenten seg i 50 prosent ja og 50 prosent nei. At halvparten av respondentene har planer for å rekruttere flere seniorer til innsats i sin organisasjon er et tydelig tegn på at de ikke bare har tatt inn over seg den sterke veksten i antall seniorer, men også at veksten betyr flere ledige hoder og hender.

Når det gjelder planlegging av tiltak for å rekruttere flere seniorer som frivillige fremover så er det mange som velger å markedsføre at det er behov for tilbud knyttet til styreverv, instruktør, trener, mentor etc., og tilbud om kurs og opplæring som scorer høyest (69 prosent). Deretter følger kategoriene: Kulturaktiviteter (34 prosent), Turer og reiser (31 prosent), Fleksibilitet for å delta (31 prosent) og medlemsrabatter (16 prosent).

Dette kan tyde på at seniorer i disse organisasjonene er ute etter aktiviteter der de kan delta med egen kompetanse og i sosiale felleskap knyttet til kultur og reiseopplevelser.

Under kategorien Annet (36 prosent) har vi ikke utfyllende data.

Hva er årsaken til at dere ikke planlegger tiltak for å rekruttere flere seniorer som frivillige?

Vi stilte et åpent spørsmål til de som ikke har egne tiltak for å rekruttere seniorer. I disse svarene kom det inn 53 kommentarer.

Mange av svarene handler om at de allerede har mange seniorer som medlemmer og frivillige. De har ikke behov for å drive aktiv rekruttering av seniorer fordi «de kommer til oss av seg selv regelmessig så vi har stort sett alltid mange nok frivillige seniorer. De hører om oss fra andre som er medlemmer og frivillige her» Dette korresponderer med funn i Frivillighetsbarometeret 2024 der hele 54% av de som er forsøkt rekruttert ble spurt av en bekjent. En annen variant er at «Seniorer utgjør på mange måter ryggraden i vår virksomhet, og nye rekrutteres ofte. I rekrutteringen fokuserer vi derfor på yngre årsklasser.» En annen større gruppe skriver at de ikke er opptatt av alder, søker bredt ut i rekrutteringen og har derfor «ingen særlig plan for at vi prioriterer seniorer over andre.» Andre skriver at de har en høy snittalder og derfor «ønsker å fokusere på vår viktigste aldersgruppe som er de mellom 40-49 år.»

Noen skriver at de per i dag ikke har kapasitet til å følge opp nye medlemmer eller frivillige. De mangler kapasitet til å administrere og koordinere i forhold til å rekruttere «vi må prioritere tiden tøft» eller at de prioriterer sine ressurser på å følge opp og tilrettelegge for å nå ut til unge voksne. Et eksempel er en respondent som skriver at «det er flott at vi stadig får påfyll i de øvre aldersgruppene. Men vi ønsker også å tiltrekke oss flere yngre medlemmer for å få bedre balanse i aldersfordelingen.»

Vi oppfatter ikke at svarene indikerer at organisasjonene ikke ønsker frivillige seniorer. Respondenten som sier at «Vi ønsker å rekruttere alle. Inkludert personer i denne aldersgruppen, men vi har ingen konkret plan for å rekruttere folk over 62 år spesielt.» er representativ for mange av innspillene.