Hopp til hovedinnholdet

Samarbeid og god informasjon

0
av organisasjonene samarbeider med skolen

Hvem samarbeider organisasjonene med?

50 prosent av organisasjonene svarte at de samarbeider med skolen om å få med flere barn i aktiviteter. 46 prosent samarbeider med andre frivillige organisasjoner. 13 prosent av organisasjonene har et samarbeid med Nav.

Mange samarbeider også med frivilligsentraler, fritidsklubber, fritidskontakter eller andre personer i kommunen for at flere barn og unge skal kunne bli med på organisasjonens aktiviteter.

I fjorårets undersøkelse sa 46 prosent av organisasjonene at de hadde kontakt med "skole, helsetjenester eller Nav for å få flere barn og unge med på aktiviteter".

I 2024 ville vi finne ut hvem organisasjonene samarbeider med for å få med flere barn og unge i aktivitet. Under kan du se hva de svarte.

Det var også mulig å trykke på alternativet «andre» og svare i tekst. Organisasjoner skrev blant annet at de samarbeider med kulturskoler, barnehager, og mottakssenter. Under kan du lese noen flere utvalgte tekstsvar.

Tekstsvar «andre»: Hvem samarbeider dere med?
  • Åpen hall
  • Mottakssenter
  • Asylmottak
  • Kulturskolen
  • Kommunale tjenester for flyktninger
  • Barnehager (vi inviterer de til forestilling én gang i mnd)
  • Partier
  • Ungdomsløfte
  • Ung i kor
  • Det lokale treningsenteret
  • Oslohjelpen
  • Bomiljøteam
  • Museum
  • Miljøtjenesten
  • Det lokale kulturhuset
  • Lokale lag/vel knyttet til næringslivet
  • Det kommunale badeanlegget
  • Konfliktrådet
  • Ungdomskoordinator
  • Helsestasjonen
  • Friluftsrådet
  • Bydelens avdeling for barn og unge
  • Abup
  • Ara
  • Andre lignende fritidstilbud som oss

Utvalgte tekstsvar fra undersøkelsen

16 prosent av organisasjonene sier at de ikke samarbeider med noen for å få med flere barn og unge i aktivitet. Her ligger det et mulighetsrom for nye samarbeid som kan bidra til at flere barn og unge får muligheten til å delta.

Det er ikke nødvendigvis viljen det står på. Flere organisasjoner gir uttrykk for at samarbeid er utfordrende, og at de vil vite mer om hvem de kan samarbeide med.

På spørsmål om hva organisasjonene vil lære om gjennom kurs og info fra Frivillighet Norge fremover, svarer 35 prosent at de vil lære mer om hvordan de kan samarbeide med kommunen. I tekstsvar legger også én organisasjon eksplisitt til at de vil lære mer om hvordan man kan samarbeide med skolene.

Samarbeid med skolen

I tekstsvar i undersøkelsen svarer organisasjonene blant annet at de rekrutterer deltagere og samarbeider med skolene gjennom utdeling av infoark og vervemateriell på skolen, skolebesøk fra organisasjonene, møter på skolen, markedsføring via FAU, gratis sommerferietilbud, og arrangementer som skolekonserter og lignende.

Samtidig oppgir flere organisasjoner at de synes det er utfordrende å få innpass til å informere om sine fritidsaktiviteter gjennom skolen.

«For å lykkes trenger vi enda tettere samarbeid med skolene»

Tekstsvar fra en organisasjon i Ungfritid-undersøkelsen 2024

Svært få representanter fra organisasjonene oppgir at de hørte om Ungfritid.no for første gang gjennom skolen, selv om mange er foreldre til skoleelever. Undersøkelsen viser tydelig at skolene har ulike holdninger til å informere om fritidsaktiviteter. Det påvirker barns mulighet til å delta.

I tekstsvarene til i undersøkelsen sto flere hjertesukk om utfordrende samarbeid med skolen:

— For å lykkes trenger vi enda tettere samarbeid med skolene, skriver en organisasjon i undersøkelsen.

— Vi har tilbudt samarbeid med skole, fritidsklubb, sfo, frivilligsentralen, menigheten, men har fått liten respons, skriver en annen organisasjon.

— Skolene er ikke interessert i noe samarbeid for å få ut informasjon, skriver en tredje.

Under kan du lese flere av organisasjonens tekstsvar om utfordrende samarbeid med skoler (og andre kommunale enheter).

Tekstsvar om utfordrende samarbeid:
  • For dårlig samarbeid med skolene, der ungene er.
  • Skolene henger ikke opp arrangementer som koster penger.
  • Har informert om det til helsestasjon, ellers er det vanskelig å informere om tilbudet fordi ikke skoler og barnehager kan sende med lapper hjem/henge opp (pga religiøsitet).
  • Vi hadde tett samarbeid med skole og kommune, men etter at alt ble digitalt har vi fått færre barn. Tidligere delte vi ut lapp på skolen, det får vi ikke nå, og har får derfor færre nye barn.
  • Det er få som vil samarbeide med oss.
  • Vi opplever at vi tidligere med lapp på skolen fikk inkludere mange barn fra sårbare familier og flyktninger. Disse har vanskeligere for å finne aktiviteter på digitale ordninger (..).
  • For å lykkes trenger vi enda tettere samarbeid med skolene slik at tiltak kan settes inn i f.eks storefri, men vi trenger da også en aksept fra økonomiske støttespillere om å støtte tiltak i friminuttene på skolen. I dag får vi kun støtte til tiltak etter skoletid og da er det vanskelig å fange de unge som helst da vil hjem å game.
  • Vi samarbeider ikke med noen blir feil svar, men vi har heller ingen faste avtaler, samarbeid er mer tilfeldig. Fordi vi opplever det offentlige som tungrodd, byråkratisk og vanskelig å jobbe med..
  • NAV/kommunene må bli flinkere til å dele informasjon ut til de som trenger det at det er mulig å få friplasser. Vi opplever at ingen vet at man kan delta gratis ved behov og derfor ikke melder seg på.
  • Vi mangler kjennskap til hvilke offentlige og kommunale tjenester vi kan samarbeide mer for å spre informasjon om tjenestetilbudet.
  • Ingen fritidsaktiviteter får lenger lov å dele ut lapper på skolen som før.

Utvalgte tekstsvar fra ulike spørsmål i Ungfritid-undersøkelsen 2024.

Trykk her for å lese en egen nyhetssak om samarbeid med skolen, laget med utgangspunkt i Ungfritid-undersøkelsen.

Kommunen som veiviser

21 prosent svarer at kommunen «i stor grad» eller «svært stor grad» er god på å vise frem fritidstilbud i regi av frivillige organisasjoner (sammenlagt).

43 prosent av organisasjonene svarer at kommunen «i noen grad» er god på å vise frem tilbud.

Flertallet opplever at kommunen bidrar til å vise frem fritidstilbud. Samtidig svarer 24 prosent at kommunen «i liten grad» eller «ikke i det hele tatt» er god på å vise frem alle de gode fritidstilbudene i kommunen (sammenlagt).

Det er 12 prosent som ikke vet om kommunen bidrar som en veiviser til fritidsaktiviteter.

4 prosent av organisasjonene svarer at kommuen deres «svært stor grad» gjør en jobb med å synliggjøre fritidsaktiviteter. Det finnes forbedringspotensiale for kommunene når det kommer til å synliggjøre fritidsaktiviteter i lokalagene.

Frivillighet Norge mener at god informasjon om aktiviteter på Ungfritid.no bidrar til at flere barn, unge, foresatte og kommuneansatte får bedre kjennskap til fritidsaktiviteter i kommunen.

vis frem Ungfritid.no i kommunens kanaler ut til innbyggerne, og send ut oppfordringer til fritidsklubber, frivilligsentraler, lag og organisasjoner til å legge ut info om deres aktiviteter på siden.

Fra 2024 ble det også mulig for kommuner som inngår samarbeidsavtale med Frivillighet Norge å legge ut aktiviteter på siden.

God informasjon om fritidsaktiviteter

Organisasjonene fikk dette spørsmålet i undersøkelsen: «Se for deg et barn eller en forelder som leter etter en passende fritidsaktivitet på Ungfritid.no. Hva mener du er den viktigste informasjonen de må finne der?"». Under ser du hvordan de rangerte viktig/mindre viktig informasjon om fritidsaktiviteter:

Den viktigste informasjonen om fritidsaktiviteter:


1. Sted

2. Pris

3. Alder

4. Tid

5. Hvilket utstyr som trengs

6. Mulighet til å teste før betaling

7. Om barn med funksjonsnedsettelser kan delta

8. Involvering av foresatte/dugnad

9. Språk

10. Om det blir overnatting


- 1 er viktigst, 10 er minst viktig

- Alternativene er gitt av Ungfritid.no, og så rangert av organisasjonene

Ungfritid.no i seg selv er et samarbeidsprosjekt om å samle informasjon om fritidsaktiviteter på ett sted. Frivillighet Norge tror Ungfritid.no kan bidra til at flere barn og unge øker sin kjennskap til fritidsaktiviteter der de bor, og slik finner fritidsaktiviteter og felleskap de kan bli med på over tid.