Hopp til hovedinnholdet

Slik får organisasjonene med flere

0
Kan tilby fritidsaktiviteter for barn og unge med funksjonsnedsettelser

Hvordan jobber organisasjonene med barrierer?

I undersøkelsen spurte vi organisasjonene hvordan de jobber for å inkludere nye deltakere, og hva de gjør for å sikre at barn og unge som begynner hos dem blir værende over tid. Organisasjonene fikk foreslått 11 alternativer, og ble bedt om å huke av på alle alternativene som var tiltak i deres organisasjon.

Kort oppsummert oppgir organisasjonene at de gjør flere tiltak i år enn i fjor. Samtlige kategorier har økt - altså oppgir flere organisasjoner at de jobber med flere tiltak parallelt enn tidligere.

De topp fire tiltakene ble de samme begge år:

  • arrangerer sosiale arrangementer
  • har tilgang på utstyr
  • har lave avgifter
  • deler informasjon på e-post, i apper eller sms

I figuren over kan du se organisasjonene svarte forholdsvis likt om interne barrierer i Ungfritid-undersøkelsen i 2023 som i 2024. Alternativet «Tilbyr transportløsninger» er nytt i 2024-undersøkelsen.

Det var i tillegg mulig å svare med alternativet «annet» og utdype med tekstsvar. Seks prosent gjorde dette i 2024. Blant annet ble det nevnt tiltak som egne støtteordninger og fokus på å skape eierskap til organisasjonen. Trykk på pilen under for å lese mer:

Tekstsvar: Tiltak for å få med flere i fritidsaktiviteter
  • Tilbyr egne støtteordninger man kan søke på, og hjelper de å søke
  • Gratis aktiviteter
  • Gratis friplasser ved behov
  • Har et inkluderingsfond/deltakerfond (medlemsavgift, treningsavgift og reiser)
  • Tett oppfølging fra sentralt hold og andre i organisasjonen
  • Oppfølging av ungdomsledere og andre frivillige
  • Lar dem forme og ta eierskap til klubben/organisasjonen
  • Har gode engasjerte aktiviteter

Tilbyr transportløsninger

0
Tilbyr transportløsninger

42 prosent av organisasjonene oppgir manglende transport som en barriere for barn og unges deltakelse. 22 prosent av organisasjonene, cirka halvparten så mange, sier de tilbyr ulike transportløsninger som tiltak for å få med flere.

Alle organisasjonene som svarte at de hadde slike løsninger, ble bedt om å utdype hvilke. Blant annet ble det nevnt tiltak som innkjøp av egen bil/minibuss til organisasjonen og ulike varianter av samkjøring. Trykk på pilen under for å lese om flere transportløsninger i organisasjonene:

Tekstsvar: Hvilke transportløsninger tilbyr dere?
  • Samkjøring - frivillige kjører
  • Samkjøring - frivillige organiserer bilene men foreldre kjører
  • Foreldre rullerer på å kjøre
  • Felleskjøring med fast oppmøtested
  • Gratis fellesbuss til arrangementer
  • Leier minibuss fra kommunen
  • Tilbyr henting hjemme hos deltakerne
  • Tilbyr henting på skolene
  • Legger arrangementer til steder som er lett å komme til med kollektivtransport
  • Gågrupper
  • Sykler sammen
  • Deltakerne kan få gratis taxi hjem på fredager etter klubb
  • Framflexx (hjem for ein 50-lapp)
  • Gir penger til kollektivtransport
  • Organiserer samkjøring - instrumentene får ikke plass på kollektivtransport.
  • Bruker app til å avtale skyss fra gang til gang
  • Organisasjonen har kjøpt egen bil/minibuss for å frakte barn og unge
  • Hjelp til transport av stort utstyr

Tilbyr tilrettelagte aktiviteter

Til sammen svarer 75 prosent av organisasjonene at de tilbyr eller kan tilby «tilrettelagte fritidsaktiviteter dersom barn og unge med funksjonsnedsettelser ønsker å delta» hos dem.

25 prosent svarer at de ikke kan tilrettelegge aktiviteter for ulike funksjonsvariasjoner, eller ikke vet om de kan gjøre det.

Rask svartid som tiltak

Et viktig tiltak for å få med flere er å svare raskt når noen tar kontakt om en fritidsaktivitet. De som tar kontakt kan for eksempel være barn og unge selv, foreldre eller ansatte i kommunen. Er organisasjonen treig med å svare dem, kan interessen forsvinne.

I undersøkelsen ser vi at tre av fire organisasjoner oppgir at de svarer de som tar kontakt med dem innen tre dager. Fire av fem svarer innen en uke.

15 prosent av organisasjonene vet ikke hvor lang tid det tar før de som er interesserte i en aktivitet får svar. Frivillighet Norge understreker at det er viktig med gode rutiner for å svare interesserte - det kan føre til nye deltakere!

Synlighet som tiltak

Undersøkelsen viser at mange organisasjoner bruker flere kanaler for å synliggjøre og markedsføre sine fritidstilbud til barn og unge.

Nær alle organisasjonene oppgir at de bruker sosiale medier for å gjøre seg synlige. Videre har 80 prosent av organisasjonene informasjon om aktivitetene sine på egne nettsider.

Organisasjoner som svarte annet fikk mulighet til å svare i tekst. Trykk under for å lese hva de gjør for å vise frem aktiviteter for nye deltakere.

Hva gjør din organisasjon for å vise frem aktiviteter for nye deltakere?
  • Rekrutterer gjennom skolebesøk
  • Er synlige i nærmiljøet
  • Skolekonsert
  • Ferieaktiviteter
  • Sender invitasjon i posten
  • Sender infoark ut på skoler
  • Møter på skolen
  • Markedsføring på skolen / via FAU
  • Bruker kommunens foreningsportal
  • Gjennom indrettslagene
  • Alle tilbud er gratis hele året

Utvalgte tekstsvar fra undersøkelsen

Undersøkelsen viser at 52 prosent av de registrerte organisasjonene legger ut informasjon om varige fritidsaktiviteter på Ungfritid.no for å vise frem aktiviteter for nye deltakere. Et annet sted i undersøkelsen oppgir 54 prosent at de har aktiviteter ute på Ungfritid.no nå.

Frivillighet Norge kan bekrefte at antall registrerte lokallag er ca. dobbelt så stort som antall aktiviteter som ligger ute på Ungfritid.no. Det er aktivitetene som kommer opp først når barn og foreldre besøker siden. Vi oppfordrer derfor registrerte organisasjoner på Ungfritid.no til å også legge ut aktiviteter for å bli enda synligere!

Her kan du lese hvordan du enkelt legger ut en aktivitet på Ungfritid.no!