Hopp til hovedinnholdet

Du som er ansatt i NAV

Velkommen du som er ansatt i NAV

og ønsker å lære om frivilligheten og hvordan du kan samarbeide med den. NAV og frivilligheten har samme mål: flere inn i aktivitet! Derfor er det naturlig at vi bruker hverandres kompetanse til å hjelpe hverandre. For deg er det viktig å legge til rette for økt deltagelse og nettverk for de brukerne du er i kontakt med. Her kan frivilligheten hjelpe med lokale tilbud og aktiviteter. For frivilligheten er det viktig å nå ut til nye grupper. Her kan du hjelpe gjennom å veilede brukerne dine inn i frivillige organisasjoner, lag og foreninger.

To frivillige med ryggen til, den ene holder armen på skulderen til den andre.
Frivilligheten og NAV bør samarbeide for økt deltagelse, og nå ut til flere og nye grupper! Foto: Hedvig Kolboholen

Kunnskap om lokal frivillighet

En frivillig aktivitet kan ikke erstatte lovpålagte tjenester eller rettigheter som en bruker har. Frivillige organisasjoner utfører oppgaver for å styrke og sikre mangfold i tilbudet til brukere. Brukere du er i kontakt med vil kanskje ha utbytte av å delta på og/eller bidra i aktiviteter i regi av frivilligheten. For å kunne veilede inn i frivilligheten, trenger du gode oversikter over hva som finnes lokalt. Her er det store forskjeller i hva kommunene bruker av verktøy. Ved å søke på nett, finner man oftere enn ikke en oversikt under kommunenes egne hjemmesider. Det er en god begynnelse.

Frivillighet Norge anbefaler følgende verktøy:

Frivillig.no

Frivillig.no er en nettside der frivillige lag, organisasjoner og foreninger kan legge ut annonser om sine behov for frivillige. Du kan filtrere på kommune og se hvilke annonser som ligger ute, OG hvilke organisasjoner som har registrert seg under kommunen. Listen er neppe komplett, men er et sted å se hvilke organisasjoner som har vært aktive nok til å registrere seg i portalen.

Frivillig.no - kampanjeplakat
På Frivillig.no finner du oppdrag og organisasjoner i lokalmiljøet som brukere kan engasjere seg i!

Ungfritid.no

Ungfritid.no er en nettside der frivillige lag, organisasjoner, foreninger og kommuner kan legge ut informasjon om hvilke tilbud de har for barn og unge. Her kan du også filtrere på kommune, se de lokale annonsene og få ut en liste over de lokale organisasjonene.

Ungfritid.no - kampanjeplakat
På Ungfritid.no finner du tilbud til barn og unge i lokalmiljøet. Ved oppfølging av barnefamilier er det viktig å kartlegge barnas fritidsaktiviteter, og Ungfritid.no kan bidra til at barna kommer i aktivitet.

Foreningsportalen

Foreningsportalen er en oversikt over alle aktive lag, foreninger og organisasjoner på kommunenivå, og noen av aktivitetene de driver. Foreningsportalen drives av Norges Frivilligsentraler, som har god kontakt med lokal frivillighet og organisasjonsliv.

Alle i Laget rundt barnet bør ha barnas beste som styrende prinsipp i sitt arbeid. For NAV og NAV- ansatte er dette oppsummert i veilederen NAV og barnets beste.

Veilederen tar for seg lovverk og regler som setter rammer for arbeidet med barn og unge, og forklarer hvordan dette skal forstås og brukes av deg, uansett hvor i NAV du er ansatt.

Veilederen legger spesiell vekt på barnas rett til å bli hørt i sin egen sak. I tillegg kommer hensyn som rett til identitet og rett til helse.

Disse hensynene betyr i praksis at NAV skal vektlegge barnets rett til fritidsaktiviteter og deltagelse. Det er viktig at du følger opp disse forpliktelsene, og har de rette verktøyene for å veilede barn og unge som trenger det inn i en fritidsaktivitet der barna kan oppleve mestring og være fysisk aktive.

Kjenner du til Fritidserklæringen? Den gir alle barn rett på et tilbud om et tilpasset fritidstilbud basert på interesse, alder og funksjonsnivå. Erklæringen baserer seg på FNs konvensjon om barns rettigheter, artikkel 31.

FNs konvensjon om barns rettigheter, artikkel 31

Partene anerkjenner barnets rett til hvile og fritid og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer for barnets alder og til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet.

Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv og skal oppmuntre tilgangen til egnede og like muligheter for kulturelle, kunstneriske, rekreasjons- og fritidsaktiviteter.

For å realisere dette må alle barn ha mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre.

Erklæringen er skrevet under av både KS, Arbeids- og inkluderingsministeren og Kommunalministeren. Å jobbe for barns deltagelse er ikke et valg, men noe vi plikter!

Denne veilederen vil gi deg kunnskap og verktøy som hjelper deg i dette arbeidet.

Økonomisk støtte til fritidsaktiviteter

I jobben din er du ofte i kontakt med brukere som har økonomiske utfordringer. Når økonomien er dårlig, er det dessverre fritidsaktiviteter, særlig for barn og unge, som blir prioritert bort.

stotte.ungfritid.no finner du en oversikt over flere støtteordninger som barn, unge og familier kan benytte seg av for å komme inn i aktivitet, eller fortsette i en aktivitet. Denne støtten kan ikke erstatte lovpålagte rettigheter, men kan bidra til at barn og unge i lavinntektsfamilier får drive med det de har lyst til på fritiden!

Støttesiden - kampanjeplakat
På Støttesiden finner du lokale og nasjonale ordninger som kan hjelpe barn og unge inn i fritidsaktivitet. Ordningene skal og kan ikke erstatte lovpålagte ytelser.

Andre som kan hjelpe

Frivillig.no og Ungfritid.no er verktøy du kan bruke, eller oppfordre brukerne dine til å bruke, for å finne aktiviteter de kan delta på.

Hvis du tenker at brukeren kan trenge mer oppfølging, er det flere i kommunen som kan hjelpe til med dette:

Kommunal frivillighetskoordinator

En kommunal frivillighetskoordinator er ansatt i kommunen for å hjelpe den lokale frivilligheten. Koordinatoren bør ha god kjennskap til frivillige lag, organisasjoner, foreninger og deres behov. Koordinatoren kjenner også ofte personene som driver de ulike frivillige tilbudene lokalt. Å spørre en frivilligkoordinator om råd, eller henvise en bruker til å ta kontakt med frivilligkoordinator, er en god måte å starte arbeidet med å få brukeren ut i aktivitet på.

Frivilligsentraler

De fleste kommuner har en eller flere frivilligsentraler, som fungerer som ressurssentre for den lokale frivilligheten og/eller driver egne frivillige aktiviteter. Frivilligsentralene har også ofte god oversikt over hvilke tilbud og behov som finnes lokalt, og kan følge opp brukere i kontakten deres opp mot lag, organisasjoner og foreninger.

Andre kommunale roller/ansatte

Frivilligheten er ikke organisert likt i alle kommuner, og ikke alle kommuner har frivillighetskoordinator. Finn ut hvordan frivilligheten er organisert i din kommune. Er det en fritidsveileder eller -koordinator du kan ta kontakt med, folkehelsekoordinator, kulturrådgiver eller familie/ungdomskoordinator. Spør, og finn ut hvem du kan vise brukerne til dersom de trenger en fritidsaktivitet.

Hva har jeg lov til??

Som ansatt i NAV, hvordan kan du være sikker på at du ikke viser brukere til aktivitet som hvis de deltar gjør at de mister andre rettigheter? Kan frivillig innsats gå ut over dagpenger, sykepenger eller andre utbetalinger brukeren får? I kapittelet Hva kan du gjøre for å øke deltagelse? finner du en oversikt knyttet til hver enkelt type bruker, som arbeidssøkende, sykemeldt og permittert, og hvilke regler som gjelder for den enkelte. Som du fort ser, er det meste lov, og det er aldri feil å veilede brukere inn i frivillig aktivitet!

Samarbeid med frivillig sektor

NAV har en rekke samarbeid med frivillig sektor, der NAV lokalt bruker frivillige lag, organisasjoner og foreninger til å bistå med tjenester og tilbud. Kan du bidra i slike samarbeid? Svaret er ja! Du kan:

Tipse om NAVs støtteordninger tilskuddsordninger for frivillig sektor

NAV har fire ulike tilskuddsordninger for frivilligheten:

  1. Tilskudd til aktivisering og arbeidstrening.
  2. Tilskudd til sosiale entreprenører og sosialt entreprenørskap.
  3. Tilskudd til brukerstyrte organisasjoner som arbeider mot fattigdom.
  4. Tilskudd til humanitære tiltak rettet mot EØS- borgere som kommer til Norge for å tigge.

Gjør deg kjent med ordningene, og dersom du kjenner til noen lokale organisasjoner som driver aktiviteter og tilbud som kan gå inn under ordningene, be dem søke.

Skriv avtaler på konkrete fagområder

NAV samarbeider med frivilligheten på mange områder. Et konkret eksempel er Flyktningetjenesten i NAV Frogn kommune og Frogn Bygdekvinnelag. Her leverer Frogn Bygdekvinnelag kurs til introduksjonskursene for nyankomne og minoritetskvinner. For å lese mer om dette, bruk denne lenken:

Å etablere slike samarbeid krever at alle regler og forskrifter følges. På navet finner du veiledning om hvordan du går frem for å etablere et slikt samarbeid.

Fortsett å utforske veilederen

Nå som du vet det viktigste, kan du sette i gang og bidra til økt deltagelse. Du kan også fortsette å utforske veilederen på den måten du selv ønsker. Det er flere gode tips, informasjon og verktøy som du kan få bruk for i jobben din.

LYKKE TIL!

Hvordan bruke veilederen?
Gå til neste artikkel