Frivilligstrategier
Sett gode prinsipper i system
For å lykkes med økt deltagelse i frivilligheten, og særlig i arbeidet med frivillige, trenger man en strategi. Ordet strategi kan virke tungt og vanskelig for mange, men egentlig er det bare en måte å sette gode prinsipper i et system. Prinsippene, og dermed strategien, bør si noe om hva man vil med frivilligheten, hvordan frivilligheten skal forvaltes, og hvordan frivilligheten skal påvirke organisasjonen.
Gode prinsipper for arbeid med frivillige:
Finn ut hva frivilligheten skal brukes til.
Frivillighet er ikke gratis arbeid.
Frivilligheten må være enkel.
Frivilligheten må være inkluderende.
Frivilligheten må sees og anerkjennes og gis reell medvirkning.
Frivilligheten må evalueres.
Les hvordan DNT utviklet sin frivilligstrategi:
Hvordan gjøre prinsippene til konkrete tiltak?
Prinsippene må gjøres til konkrete tiltak som iverksettes i praksis for at de skal bidra til økt deltagelse. Hvilke tiltak som settes i gang er avhengig av behov og kapasitet. Store organisasjoner har ofte flere ressurser tilgjengelig både til mottak og oppfølging av frivillige. Mindre organisasjoner har ikke de samme ressursene, og må derfor tilpasse tiltakene etter egen kapasitet. Det finnes ingen felles fasitsvar på hvilke tiltak som må iverksettes. Men noen punkter bør tas med. Her er Frivillighet Norges punkter til frivilligstrategi:
Kartlegg behov!
Før rekruttering av frivillige bør det alltid diskuteres hvor mange nye frivillige som er ønskelig eller det er behov for. Alle frivilligstrategier bør inneholde et steg der noen møtes og setter et mål for rekrutteringen. Husk å tenke på frafall. Noen av de som rekrutteres og melder interesse, vil bli borte før de kommer i gang med aktiviteten. Det er lov å si at det er behov for "så mange frivillige som mulig", så lenge det er et mål organisasjonen er enig om!
Lag en oversikt over de frivillige!
Når en som er interessert i å bli frivillig melder seg, er det to ting som er viktig: få tak i all relevant informasjon om den nye frivillige, og lag en oversikt der denne informasjonen er lett tilgjengelig for de har behov for den. Ikke be om mer informasjon enn det som er nødvendig. Holder det med navn, epost og telefonnummer, så samle inn kun navn, epost og telefonnummer. Disse opplysningene må lagres i en oversikt som er lett tilgjengelig for de som skal holde kontakten med de frivillige, sende dem informasjon og invitere dem til møter, kurs og lignende. Lagringen må også være i henhold til gjeldende GDPR- regler. Det kan virke litt komplisert, men det viktige er å vite hvor informasjonen er lagret, og å ha rutiner for å slette informasjonen når frivilligvervet er avsluttet. Dette bør være nedskrevet i frivilligstrategien.
Sikre at nye frivillige blir raskt tatt kontakt med!
Når en ny frivillig melder seg, og all relevant informasjon er hentet inn og gjort tilgjengelig for de som trenger den, er det viktig å ta kontakt med den frivillige raskt. Frivillig engasjement er ferskvare, og Frivillighet Norge vet at mange engasjerte personer faller fra fordi de opplever at det tar for lang tid fra de henvender seg til de får kontakt med lag, foreninger og organisasjoner. En frivilligstrategi bør inneholde et mål om hvor raskt nye frivillige skal tas kontakt med, og tydeliggjøre hvem som har ansvaret for å ta første kontakt. Den bør også inneholde en tydelig definert informasjonspakke som alle nye frivillige skal få. Dette kan være i form av en e-postmal, en lenke til en nettside med relevant informasjon eller til et digitalt kurs. Det viktigste er å ha tenkt igjennom hvor raskt den frivillige skal få kontakt, og hva den frivillige trenger av informasjon.
Ha en avklaringssamtale!
Selv om mye informasjon kan gis elektronisk, via e-post, digitale kurs eller nettsider, viser erfaring at avklaringssamtaler med nye frivillige øker sannsynligheten for at den nye frivillige kommer i aktivitet. I en avklaringssamtale kartlegges den frivilliges ønsker og behov, samt forventninger til rollen som frivillig. Det er også en mulighet til å informere om hvilke forventninger og krav som settes til den frivillige. Mange nye frivillige faller fra dersom de opplever at frivilligrollen ikke lever opp til forventningene, eller at oppdraget er noe annet enn de hadde sett for seg. En avklaringssamtale forebygger dette. Avklaringssamtale kan gjøres i grupper, en til en på telefon, digitalt eller ansikt til ansikt.
Vær tydelig på hvem som er kontaktperson, og når kontakten skjer!
En frivilligstrategi bør inneholde informasjon om hvem som har ansvaret for å følge opp frivillige, og de frivillige må vite om dette. Her kan det være store forskjeller mellom store og små organisasjoner. For små organisasjoner kan det være nok å ha en generell epostadresse de frivillige kan sende epost til, så lenge det er tydelig hvem som følger opp epostene. For større organisasjoner med mange frivillige kan ansvaret være delt på ulike personer, ofte knyttet til ulike aktiviteter. Det viktige er at den frivillige alltid vet hvor spørsmål og henvendelser skal sendes. Det er også viktig at de frivillige vet når de kan forvente å bli kontaktet, og når de kan komme i gang med aktiviteten. Dette gjelder særlig hvis det kan ta tid fra den frivillige melder interesse til aktiviteten er i gang. Vær ærlig på dette, slik at forventningene er klare. Dette er informasjon som er en naturlig del av en avklaringssamtale.
Hent inn og bruk tilbakemeldinger fra de frivillige!
Et område mange overser i en frivilligstrategi, er å innhente tilbakemeldinger fra de frivillige, og evaluere og endre praksis på bakgrunn av dette. En frivilligstrategi bør inneholde en metode for hvordan de frivillige kan si sin mening om rollen og aktiviteten, og en plan for hvordan disse tilbakemeldingene skal føre til endringer og nye tiltak. Her er det også forskjeller i behov mellom store og små organisasjoner. For små organisasjoner kan det være nok å snakke med de frivillige på aktiviteten og spørre dem hvordan det går. For større organisasjoner kan det være nødvendig med frivilligundersøkelser på epost. Det viktige er at det finnes en metode og en plan i strategien.
Relaterte artikler
- Hvordan bruke veilederen?
- Hvorfor bruke denne veilederen?
- Hva er frivillig sektor?
- Deltagelse og folkehelse
- Hvorfor er økt deltagelse viktig?
- Hvilken verdi har økt deltagelse i frivilligheten?
- Hvem kan du få med?
- Hva kan du gjøre for å øke deltagelse?
- Intro barrierer
- Kultur som barriere
- Tilgjengelighet som barriere
- Oppfølging som barriere
- Intro verktøykasser
- Verktøykasse Kultur
- Verktøykasse Tilgjengelighet
- Verktøykasse Oppfølging
- Rekrutteringsstrategier
- Slik lagde DNT sin frivilligstrategi
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Les om Harstads Åpen hall- prosjekt
- Oslo Idrettskrets og Aktivitetsguider
- Ungdomstelefonen og Frivillig.no
- Besøkstjenesten Røde Kors og rekrutteringsstrategi