Hva kan du gjøre for å øke deltagelse?
Alle kan gjøre noe for økt deltagelse
Arbeid for økt deltagelse i samfunnet er noe alle kan gjøre, og ta en rolle i. På samfunnsnivå kan vi bli flinkere til å vise frem verdien av deltagelse og sette enda mer pris på frivilligheten. Dette kan vi gjøre gjennom nasjonale feiringer av frivillighetens dag. På lokalt nivå kan vi bli flinkere til å informere om alle tilbud og aktiviteter som finnes i lokalsamfunnet. På individnivå må vi bli flinkere til å spørre de vi har rundt oss om de vil delta i våre aktiviteter. Vi må fortelle de som driver aktiviteter hvor viktig de er for lokalmiljøet.
Som daglig leder på en frivilligsentral kan du bidra med å kartlegge frivilligheten i kommunen din, utvikle avtaler og rutiner for lån/leie av lokaler i samarbeid med kommunen og informere og bestille kurs i rekruttering og andre deler av frivillig organisasjonsdrift.
Frivillighet Norges tips og anbefalinger til tiltak du kan sette i gang for å styrke samarbeidet mellom kommune og frivillighet nå:
Hva hindrer organisasjonene i arbeidet med å få med flere deltagere?
Denne veilederen snakker om barrierer for deltagelse. Det er også viktig å se på hvilke barrierer frivilligheten har i arbeidet med rekruttering.
Frivillighet Norge utarbeidet en rapport om rekruttering i 2022. Her forteller organisasjoner om sine utfordringer og muligheter de opplever i sitt rekrutteringsarbeid. En av spørsmålene respondentene svarte på, var hva som er viktig for å lykkes med en rekrutteringsstrategi. Funnene er rangert etter prosentandelen av respondentene som mener det er viktig.
1. Kapasitet i organisasjonen til å følge opp
2. Klare og tydelige mål for rekrutteringen og avklaring av definerte behov i organisasjonen
3. Gode og relevante økonomiske støtteordninger
4. Kunnskap om rekruttering
5. Tilgang på lokaler
6. Samarbeid med kommunen
7. Samarbeid med andre frivillige organisasjoner
Lære om barrierene og verktøy
Frivillighet Norge har gjort undersøkelser som viser at det er seks barrierer for deltagelse i frivilligheten: Kjennskap, kultur, tilgjengelighet, tid, økonomi og oppfølging. For å få til økt deltagelse, må dette bygges ned. Frivillighet Norge anbefaler deg å lære deg mer om de ulike barrierene, og verktøyene som kan tas i bruk for å bygge dem ned. Dette er kunnskap og tiltak du kan bruke med en gang.
Les mer om barrierene her, eller velg den barrieren som er mest aktuell for deg i menyen til venstre. For hver barriere følger det en verktøykasse, der du finner Frivillighet Norges anbefalte verktøy.
Samarbeid med kommunen
Samarbeid med kommunen
Økt deltakelse er viktig både for frivilligheten og for det offentlige. Kommuner og frivillige organisasjoner kan gå sammen for å lage planer for å få med flere innbyggere i foreningene. Frivilligheten kan være med å støtte kommunenes mål, og kommunene kan legge til rette for at frivilligheten kan være inkluderende for alle, vokse og drive sine tiltak på en selvstendig måte.
For en kommunes politiske- og administrative ledelse er en strategi ofte en del av en vedtatt politikk. Kommuner som ønsker å jobbe med økt deltagelse i frivilligheten, bør starte med en kommunal frivillighetspolitikk. Dette sikrer rammene for frivilligheten og forankre arbeidet i øverste ledelse. Dette er viktig for at hele kommunen får en felles forståelse av hva som skal oppnås og hvordan arbeidet skal tilrettelegges.
Har din kommune en god frivillighetspolitikk? Vil du lære mer om hva en god frivillighetspolitikk bør inneholde?
Gå til Knekk samhandlingskoden
Kartlegg frivilligheten i kommunen din
Politikkutformingsprosesser er ofte lange. Dersom du leter etter noe du kan gjøre umiddelbart, er det flere ting vi i Frivillighet Norge anbefaler, og som vi kan hjelpe med:
Svært få kommuner har oversikt over bredden og mangfoldet i den lokale frivilligheten. Frivillighet Norge har utarbeidet en omfattende spørreundersøkelse som gjennomføres med bistand fra Rambøll. Denne undersøkelsen gir kommunen viktig informasjon.
Undersøkelsen gir informasjon om:
- Mangfoldet av lokale lag og foreninger
- Medlemmer og målgrupper
- Foreningenes ressurser
- Graden av samarbeid med kommunen, næringsliv og andre foreninger
- Utfordringer
- Utviklingsmuligheter
Undersøkelsen sendes til alle frivillige organisasjoner i kommunen. Resultatet er en rapport som bør brukes i kommunens arbeid for å inkludere frivillig sektor i kommunens planverk. Undersøkelsen koster penger, og kostnadene er avhengig av kommunens størrelse. Ønsker du hjelp med å kartlegge frivilligheten i din kommune? Ta kontakt med oss på post@frivillighetnorge.no, eller last ned informasjon om kartlegging i bunnen av denne siden.
Utarbeid en oversikt over og rutiner for utleie av lokaler i samarbeid mellom kommune og frivillighet
Noe av det viktigste en kommune kan gjøre for å tilrettelegge for frivilligheten er å tilby egnede lokaler der organisasjonene kan utøve frivilligheten sin. Dette innebærer å gjøre kjent hvilke lokaler som er til lån og utleie.
De fleste kommuner har et regelverk for utleie av kommunale bygg og eiendom. Utfordringen med regelverket er at det ofte er svært langt og komplisert, tunglest og vanskelig å finne frem i. Her er noen forslag til hva kommunen og frivilligheten kan samarbeide om for å gjøre det enklere:
- Lag en oversikt over lokalene på LNUs lokalpoartal
På lokaler.lnu.no kan du finne en oversikt over lokaler som er egnet for barne- og ungdomsfrivilligheten. I tillegg kan du legge inn nye lokaler du vet om, dersom de mangler i oversikten. Den lokale frivilligheten og kommunen bør samarbeide om å gjøre oversikten så komplett som mulig.
- Lag et forenklet regelverk for små organisasjoner og foreninger:
Noen lag og foreninger trenger bare et møtelokale for å avholde styremøter eller enkle aktiviteter. Se på muligheten for å lage et forenklet regelverk for disse.
- Legge ansvaret for utlån og leie til frivillig sektor til en frivilligkoordinator som kan hjelpe organisasjonene med det praktiske
Noen små lag og foreninger har ikke ressursene eller kompetansen til å bruke digitale verktøy til reservasjon, og trenger å vite at de har et lokale til en dato og et klokkeslett.
- Ha tett kontakt med faste leietakere og tilby disse førsterett på leie når leiekontrakter skal settes opp på nytt
Ta vare på de faste leietakerne. Vær tydelig med dem dersom rutinene for utlån, leie eller reservasjon endres. For de frivillige kan det være veldig demotiverende å miste den faste aktivitetsdagen sin fordi kommunen har gått over til et skjema som må fylles ut på nett, når det tidligere bare har vært å sende en epost til en kontaktperson.
Opprett avtaler om områder å samarbeide på
Når ulike parter skal samarbeide, er det lurt å ha skriftlige avtaler mellom partene. Avtalene er verktøy for å sikre tydelige roller, mandat og forpliktelser mellom partene i avtalen. Avtalen bør også si noe om faste møter mellom partene, som sikrer at samarbeidet ikke stopper opp.
Trondheim kommune har laget en mal for samarbeidsavtalene de skriver med frivillige lag, foreninger og organisasjoner. I tillegg har de skrevet en egen avtale med Frivilligsentralene.
Gå til eksempel på avtale mellom kommune og frivilligsentral
Frivilligheten kan også ta initiativ til å skrive avtaler med kommunale tjenester. Frogn Bygdekvinnelag og Frogn kommune ved Flyktningtjenesten i NAV, der Bygdekvinnelaget nå er en del av kurs- og aktivitetstilbudet til flyktninger i kommunen.
Gå til avtale mellom Frogn Bygdekvinnelag og NAV
Lag en god rekrutteringsstrategi for lokale lag og foreninger
For å øke deltagelsen i frivillig sektor er det viktig å ha en god strategi, og gode verktøy for rekruttering og inkludering av nye deltagere. En strategi skal si noe om målgruppe og hvordan målgruppen skal nås. Verktøyene som tas i bruk er måten strategien skal settes ut i live på. Å jobbe med rekruttering og inkludering er enklere når det er en strategi å forholde seg til. Uten en strategi blir arbeidet fort retningsløst og det blir vanskeligere å nå de målene som er satt for arbeidet.
En god strategi setter de ulike verktøyene og problemstillingene i sammenheng med hverandre. For å oppnå best mulig resultater, holder det ofte ikke å fokusere på kun en barriere for deltagelse, eller benytte seg av kun ett verktøy. En god strategi omfatter hele prosessen med rekruttering og inkludering. Det hjelper lite å ha mye markedsføring, hvis ikke rutinen for mottak av nye deltagere er på plass.
Rolle er avgjørende for hvilket ansvar du har for strategien. En leder har større innflytelse på det langsiktige arbeidet og større rom for å starte prosesser som ender i konkrete mål. Men kanskje er det et like stort behov for en plattform der aktiviteter eller behovet for nye frivillige kan vises frem.