Kartlegger fritidsaktiviteter på skolen for å hindre utenforskap
I arbeidet for å hindre utenforskap, er det viktig å vite hva som er barna og ungdommens utfordringer og behov. Det var et av utgangspunktene for Lars Christensen Blakstvedt da han ble ansatt som prosjektleder i Jevnaker kommune med oppdrag om å skape flere inkluderende møteplasser og tilbud for barn og unge i alderen 10 - 23 år. Resultatet er en årlig undersøkelse som gjennomføres på skolene, der barna og ungdommen selv får fortelle hva de trenger og ønsker seg!
Godt forankret prosjekt
Prosjekt Hindre utenforskap ble til på bakgrunn av en søknad om midler fra Sparebankstiftelsen Jevnaker, Lunner og Nittedal. Allerede i søknadsprosessen deltok ordfører, kommunalsjef og skoleledere, og flere av disse endte også opp i styringsgruppa. På denne måten ble prosjektet godt forankret i kommuneadministrasjonen og -politikken. I 2022 ble Lars Christensen Blakstvedt ansatt, som prosjektleder for tre år. "Det var fint for meg å komme inn i et prosjekt som alle var enige om var viktig," forteller Lars. "Jeg fikk ganske frie tøyler for hva jeg skulle gjøre, og fant at de fleste dører var åpne for meg fordi kommuneledelsen ga tydelige signaler om at alle måtte samarbeide for at prosjektet skulle lykkes," fortsetter han. En av arenaene prosjektet tidlig identifiserte som viktige var skolen. Da var det en stor fordel at det i arbeidsgruppen for prosjektet satt representanter fra lærerne og helsesykepleierne. De var enige i at kartlegging av barnas fritidsaktiviteter var viktig, og at skolen var riktig sted å gjøre det, men ønsket ikke at ansvaret skulle ligge på dem. Men å gi Lars tid i klasserommene var ikke noe problem! "Skolen og de ansatte har allerede veldig mye å gjøre, så mange er vare for å ta på seg ekstra oppgaver. Det er veldig forståelig," mener Lars. Sammen med arbeidsgruppa utarbeidet han et spørreskjema der elevene selv oppga om de var med på organiserte eller uorganiserte fritidsaktiviteter, og hva de ønsket seg/manglet. Lars ba om å få gjennomføre undersøkelsen i 7. klasse, og fikk selvsagt ja. "Siden alle følte et eierskap til ideen, og skolerepresentantene i arbeids- og styringsgruppa hadde forberedt skolene på at jeg kom til å spørre, var det ikke noe problem. Skoleledelsen visste hva de kunne forvente, og at prosjektet kom til å følge opp," påpeker Lars.
Rundt en fjerdedel som ikke deltar i organisert fritid
Nettopp tilstedeværelse var en viktig suksessfaktor for at kartleggingen ble en suksess. Lars fikk tid til å komme og presentere prosjektet, forklare hvorfor det var viktig at ungdommene svarte, og hvilke muligheter det var for dem til å få påvirke sin egen fritid. Undersøkelsen hadde en svarprosent på imponerende 100% av de som var til stede i klasserommene Lars besøkte. Kartleggingen viste at rundt en fjerdedel ikke deltok i noen organisert fritidsaktivitet. Et flertall var i varierende grad fornøyd med fritidstilbudet i kommunen, men de færreste visste hvor de kunne finne mer informasjon om tilbudene. På bakgrunn av disse funnene har prosjektgruppa fått nye ting å ta tak i. "Ungdommene fortalte at de ønsket en oppgradering og utvidelse av skateparken. Så nå vil vi prøve å få til det. Vi jobber også med å få til en god oversikt over tilbudene i kommunen som ungdommen faktisk vet om og bruker," forteller Lars.
Kartleggingen har allerede gitt et konkret resultat. Det kom frem at flere av ungdommene ønsket seg et e-sporttilbud. Prosjektgruppa tok kontakt med et lokalt idrettslag, og sammen arrangerte de en kveld der ungdommen kunne komme og prøve e-sport, og få informasjon om en ny e-sportaktivitet som idrettslaget skulle drive. 47 ungdommer fra 5., 6. og 7. klassetrinn møtte opp på møtet, ca. 25% av hele elevmassen på dette trinnet i hele Jevnaker kommune. Av disse ble rundt 15 stykker faste deltagere i det nye tilbudet. Flere av disse hadde ikke deltatt i fritidsaktivitet tidligere. Lars er svært fornøyd. "Det er veldig fint å kunne dra rundt til ungdommene som har svart på undersøkelsen, og vise at det har gjort en forskjell. Det bidrar til at ungdommen skjønner poenget med å delta, og får eierskap til sin egen fritid" sier han engasjert. Han er også klar over at måten prosjektet drives på er enklere i små kommuner. "Det er lettere for meg å være til stede i alle klasserom når vi bare har et par skoler, og avstanden til beslutningstagerne er kortere her enn i større administrasjoner. Samtidig mener jeg at alle kan få til noe av det samme vi gjør, så lenge samarbeidet er godt," understreker han.
Har klare planer for videreføring
Prosjektet har som mål å etablere en årlig kartlegging av barn og unges fritid. I tillegg til å kartlegge nye 7. trinn, vil Lars også følge opp klassene som allerede er kartlagt, for å se om flere har kommet seg inn i aktivitet etter kartleggingen. Det er etablert faste møter mellom kommune og frivillighet, der resultatene av kartleggingen legges frem, og tiltak diskuteres. For å nå bredt ut til de lokale lagene og foreningene, bruker kommunen blant annet Frivilligsentralen for å spre innkallingene. For at frivilligheten skal få vist seg frem, blir det jobbet med en Åpen dag, hvor lag og foreninger får dra på skolene og presentert tilbudene sine. "Det er stort engasjement for dette prosjektet i den lokale frivilligheten. De har jo også et ønske om å få flere deltagere, og beholde dem lenger. For oss i kommunen er det avgjørende å ha et godt samarbeid med lag og foreninger. Hvis ikke de står klare til å ta imot nye deltagere eller lage nye tilbud, så hjelper det jo lite hva vi finner i kartleggingen," sier Lars. Kommunen har gjennomført en ALLEMED- dugnad, og planlegger å gjennomføre nye workshoper med hjelp fra dem. "Vi får til mye selv, men det er bra å bruke ekstern kompetanse også, særlig til fasilitering og tilrettelegging av prosesser. Vi lærer mye, og en gang skal vi nok bli selvdrevne," avslutter han.