Les om Sognabui - utstyrssentralen i Sogndal
Det startet enkelt i 2014, med 65 000 kroner fra Helsedirektoratet og et lite lokale donert av kommunen og et manuelt bookingsystem. I dag har utstyrssentralen Sognabui i Sogndal kommune nye lokaler, midler fra lokalt næringsliv og et nytt, digitalt bookingsystem. Tilbudet er kjempepopulært, men veksten har ikke bare vært problemfri.
Lokal forankring
Da frivilligsentralen i Sogndal i 2014 søkte om, og fikk, 65 000 kroner til å etablere en utstyrssentral, startet de umiddelbart arbeidet med lokal forankring. Hvem har behov for en utstyrssentral i kommunen? Hvilket utstyr er det mest behov for? Hvor bør sentralen ligge, og har kommunen et egnet lokale? Fordi frivilligsentralen ligger ved siden av flyktningesenter med blant annet norskopplæring, ble brukerne der en av de første målgruppene for Sognabui. Også barnehager og skoler ble spurt om deres behov. Sogndal er en ski-, sykkel og friluftslivbygd, og derfor var det slikt utstyr som ble kjøpt inn først. I samarbeid med kommunen, fant de et lokale de fikk leie gratis, slik at pengene hovedsakelig kunne gå til innkjøp av utstyr. "Å ha godt og riktig utstyr er veldig viktig, og det må passe til behov og målgruppe," forteller Åge Vedvik, daglig leder på Sogndal frivilligsentral og ansvarlig for Sognabui. Han fortsetter: "Vi kjøpte inn noen sykler, fiskestenger og ski. Så må man kjøpe hjelm til de som skal sykle, flytevester til de som skal fiske, og sko og staver til de som skal gå på ski. I tillegg må man tenke at dette er noe flere skal gjøre sammen, for eksempel en familie. Det hjelper lite at et barn har ski, hvis ikke far eller mor også har ski og kan være med på tur. Og når en skoleklasse skal ha skidag, da må vi ha flere par i samme størrelse." På denne måten vokste utstyrssentralen, og nye målgrupper kom til.
Samarbeid med kommunen, lokalt næringsliv og frivillige
For å få til denne veksten, har frivilligsentralen samarbeidet tett med kommunen, lokalt næringsliv og frivillige. Så og si all finansiering kommer nå fra lokale banker, utstyret kjøpes på lokale butikker eller doneres av lokalbefolkningen, og nye lokaler ble funnet i samarbeid med kommunen. Alle forstår at Sognabui er et viktig satsningsområde, og selv om driften ikke er politisk forankret, har den mye støtte både i det kommunale byråkratiet og i politikken. I tillegg er sentralen avhengig av frivillige for å ta seg av ulike oppgaver. De frivillige er med på å sikre sentralens betydning i lokalsamfunnet. "Vi samarbeider ikke med en organisasjon, men har "uavhengige frivillige" som bidrar med kompetansen sin," forteller Åge. "Vi har studenter fra ulike linjer som er interessert i friluftsliv, som noen ganger er innom og bidrar. Flere internasjonale studenter er brukere, og for dem er det en fin måte å bli kjent med kommunen og folka som bor her. Det gjelder å finne de miljøene som kan få noe ekstra igjen for bruken av tilbudet vårt," fortsetter han.
Stadig vekst og nye løsninger
Da Leikanger og Sogndal slo seg sammen kom det til en ny utstyrssentral i Sogndal kommune, og enda en er planlagt i Balestrand. Til sammen vil de tre sentralene i kommunen dekke et område med omtrent 12 000 innbyggere. Åge mener nye utstyrssentraler er viktige, for det er store avstander, og nærhet til de som leier er avgjørende for bruken. Selv om sentralene har gått fra manuell til digital booking, som gjør det letter å administrere utleien, er det fortsatt viktig med personlig service. "Vi har mye det samme, men også litt forskjellig utstyr på de ulike sentralene. Og så samarbeider vi med lokale organisasjoner som har utstyr, for eksempel speideren. Når brukerne reserverer utstyr på nett, kan vi se hva som blir bortleid nå, og hjelpe hverandre med å få tak i det vi trenger," forklarer Åge. Likevel, når utstyret skal hentes, er det fortsatt en jobb som må gjøres. Det er ikke sikkert skostørrelsen som oppgis i det digitale skjemaet er det man trenger når man reserverer alpinutstyr. "De som ikke er så erfarne, og som skal kjøre ski for første gang, oppgir skostørrelsen de bruker i joggesko. Det trenger ikke være det samme som skistøvler. Og plutselig er støvlene i størrelsen man egentlig trengte utleid, og da må vi ha noen der for å finne en løsning. Dette var lettere når vi behandlet alt manuelt og hadde drop-in- utleie. Men det er en avveining man må gjøre, det er fordeler og ulemper med alt!" Men en ting er Åge helt sikker på, at utstyrssentralene gjør en forskjell! "Jeg ser det på noen av brukerne, når de får utstyret sitt. Jeg ser de tenker "Nå får jeg endelig være med!" Det er en fantastisk følelse å se dem nesten sveve ut av døra," avslutter han entusiastisk!
Relaterte artikler
- Hvorfor bruke denne veilederen?
- Hvorfor er økt deltagelse viktig?
- Hvem kan du samarbeide med?
- Intro barrierer
- Økonomi som barriere
- Intro verktøykasser
- Verktøykasse Økonomi
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Les om Harstads Åpen hall- prosjekt
- Oslo Idrettskrets og Aktivitetsguider
- Les om Tvedestrand frivilligsentrals utlånsordning