Rekrutteringsstrategier
Rekruttering av nye deltagere i frivilligheten
De fleste som engasjerer seg i frivilligheten, vil på en eller annen måte være involvert i rekruttering. For ansatte og ledere i frivillige lag, foreninger og organsisasjoner er jobben å lage gode rutiner for rekruttering, og ta i bruk konkrete verktøy for å nå ut til de rette personene. For kommuner er jobben å tilrettelegge for rekruttering gjennom å løfte frem tilbudene og behovene den lokale frivilligheten har. Uansett hvilken rolle du har, er det viktig å kjenne til prinsippene bak en god rekrutteringsstrategi.
Det er viktig å ha en strategi uansett hvilke type deltagere som skal rekrutteres: frivillige, medlemmer, ledere og tillitsvalgte, givere eller "vanlige" deltagere. Strategien sier noe om hvem man ønsker å rekruttere, hvordan og hvor rekrutteringen skal foregå og hva de som rekrutteres skal gjøre. For noen aktiviteter kan dette være veldig opplagt. En deltager på et fotballag skal spille fotball, trene og delta på kamper. Det skjønner de fleste. Er det nye frivillige eller tillitsvalgte som skal rekrutteres, kan det være vanskeligere for folk å forstå hva rollen innebærer. Dette setter større krav til beskrivelsen av hva som skal gjøres, og hvordan det kommuniseres ut.
Les om Røde Kors besøkstjenesten og deres Fem steg til målrettet rekruttering:
Hva vet vi om hvordan folk rekrutteres?
Slik blir deltagere forsøkt rekruttert:
Grafen over, som er hentet fra Frivillighetsbarometeret 2023, viser at de aller fleste deltagere rekrutteres ved at noen de kjenner eller nære venner spør om de vil bli med. Det er en naturlig forklaring på dette: vi er sammen med mennesker vi liker, og som er like oss. Derfor er det lettere å si ja til å være med når noen vi liker og stoler på spør oss om å delta. Dette er en viktig måte å rekruttere deltagere på. Det er ingenting galt med å spørre de vi kjenner om å delta. Vi bør faktisk bli flinkere til det!
Rekruttering foregår også gjennom å bli spurt av noen man ikke kjenner, for eksempel på telefon eller på stand. Dette er viktige verktøy for lag, foreninger og organisasjoner. Kommuner bør legge til rette for at organisasjoner kan komme i direkte kontakt med innbyggere, gjennom å tilby steder å sette opp stand på. Kommunene kan også holde store og små arrangementer der frivilligheten blir invitert til å vise seg frem. Frivilligheten må på sin side benytte seg av disse mulighetene, og legge en god plan for deltagelse på slike arrangementer.
Noen deltagere rekrutteres gjennom å oppsøke organisasjonen selv. Det er det viktig for frivilligheten å være bevisst på, for det viser at folk aktivt leter etter aktiviteter og tilbud. Det gjelder derfor å være synlig, og det er viktig å være tilgjengelig. For at en som leter skal bli en deltager, må det finnes åpen og tilgjengelig informasjonen om tilbudet eller aktiviteten. Det må også være noen som tar imot og følger opp henvendelser fra nye deltagere.
Grafen viser at de "tradisjonelle" rekrutteringskanalene fortsatt er de største. Den største utfordringen med dette er:
De som ikke er frivillige, blir ikke spurt!
Undersøkelser fra 2023 viser at 63 prosent av Norges befolkning gjorde frivillig innsats i løpet av året. Av de 39 prosentene av Norges befolkning som ikke var involvert i frivillig arbeid, var det kun 19 prosent som svarte at de ikke ønsket å delta. Resten av befolkningen, altså over 80 prosent av de som ikke deltok i frivilligheten fra før, svarte at de gjerne eller kanskje ville bli frivillige! Så hvorfor deltar de ikke? Kjennskap er den største barrieren. De kjenner ikke til alle tilbudene og vet med det ikke om noe som passer for dem. De opplever heller ikke å bli spurt, og dermed forventes det at de selv skal finne og oppsøke mulighetene for å engasjere seg frivillig.
Dette er ikke bærekraftig, og er et problem med tre sider:
Folk går glipp av frivilligheten
Organisasjoner går glipp av folk
Innvandrere, tilflyttere og andre står utenfor
Relaterte artikler
- Hvordan bruke veilederen?
- Hvorfor bruke denne veilederen?
- Hva er frivillig sektor?
- Hvem er de frivillige?
- Deltagelse og folkehelse
- Hvorfor er økt deltagelse viktig?
- Hvem kan du få med?
- Hva kan du gjøre for å øke deltagelse?
- Intro barrierer
- Tilgjengelighet som barriere
- Tid som barriere
- Oppfølging som barriere
- Intro verktøykasser
- Verktøykasse Tilgjengelighet
- Verktøykasse Tid
- Verktøykasse Oppfølging
- Frivilligstrategier
- Slik lagde DNT sin frivilligstrategi
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Les om Harstads Åpen hall- prosjekt
- Oslo Idrettskrets og Aktivitetsguider
- Ungdomstelefonen og Frivillig.no
- Besøkstjenesten Røde Kors og rekrutteringsstrategi
- Les om verdien det gir Hunter Bjerkli å delta i frivilligheten