Hopp til hovedinnholdet

Tilgjengelighet som barriere

Tilgjengelighet er en av barrierene for deltagelse.

Det er vanskelig å delta hvis aktiviteten er ikke er tilgjengelig!

Det handler ikke bare om fysiske lokasjoner, som kan være lite å gjøre noe med. Det handler om hvordan deltagerne kommer seg til og fra aktiviteten. Det handler om mottak av henvendelser, forståelse av hva deltagelse går ut på eller hva den enkelte aktiviteten er.

Tenk etter, er det lett å melde seg på og komme seg til aktiviteter i din kommune? Aldersvennlig? Universelt utformet? Hvordan kan du bedre tilgjengeligheten der du er?

Transport til og fra aktivitet

Mange varige fritidsaktiviteter krever at deltagerne møter opp på faste steder til faste tider. For noen er transport til og fra aktivitet en barriere enten på grunn av tid og avstander, fordi reisen koster for mye penger eller på grunn av manglende tilrettelegging av transporten.

ALLEMED har gjennom samarbeid med over 100 kommuner erfart at manglende kollektivtilbud og transport til fritidsaktiviteter er en problemstilling i mange kommuner.

En måte kommunen kan bygge ned barrieren på, er å etablere egne støtteordninger for trasport, men ting tyder på at mange kommuner ikke har gjort dette enda.

En rapport fra Redd Barna i 2019, "Får alle barn og unge delta", finner at 86% av kommunene sier de ikke har transportordninger eller tiltak for å sikre at barn og unge kommer seg til fritidsaktiviteter.

Transport som barriere har fått mer oppmerksomhet etter dette, og i arbeidet med Handlingsplan for deltagelse i kultur-, idretts- og friluftsaktiviteter (2024) peker Senter for forskning på frivillighet og sivilsamfunn på hvordan avstand til aktivitet og kostnader til transport er en utfordring. Det trekkes frem behovet for bedre løsninger i regi av kommunen, støtteordninger som støtter busskort, og samkjøringsordninger i regi av frivilligheten. En annen løsning er å tenke på desentralisering når nye tilbud etableres.

Transport er et av de viktigste hjelpemidlene til et enklere og mer selvstendig liv. For noen grupper er det ikke hvor ofte bussen går, eller hvor mye den koster som er problemet, men manglende universell utforming. Det er viktig å tenke på når nye løsninger rundt tilgjengelighet og transport diskuteres og etableres.

Frivillighet Norge jobber med å samle alle støtteordninger som dekker transport til og fra aktiviteter, turer og samlinger: Støtteordninger transport

Hvordan få kontakt med frivilligheten?

For å kunne delta, må de som er interesserte klare komme i kontakt med tilbudene og aktivitetene de ønsker å delta på. Dette kan noen ganger være vanskelig. Det kan være gammel kontaktinformasjon på nettsider. Meldinger på sosiale medier som ikke blir besvart fordi ingen har ansvaret. Påmeldingsskjemaer på internett kan være vanskelig å finne og vanskeligere å fylle ut, særlig for grupper som eldre. Det hjelper ikke alltid å finne frem til informasjonen man trenger, hvis aktiviteten eller tilbudet oppleves som utilgjengelig.

Det kan skape et inntrykkav lag, forening eller organisasjon, frivilligsentralen eller kommunale tilbud og tjenester ikke ønsker henvendelser, og at de ikke er interessert i nye deltagere. Alle som jobber med økt deltagelse må også jobbe med tilgjengelighet, hvis ikke minster folk lysten til og interessen for å delta.

To frivillige fra Redd Barna står foran en roll up.
Det er viktig å være tilgjengelig, og å vise at man ønsker å komme i kontakt med nye deltagere! Hvis henvendelser ikke får svar, forsvinner lyst og interesse for å delta. Bildet er fra Barnekonvensjonens dag, arrangert av Redd Barna Kristiansand.

Universell utforming

FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne har følgende definisjon av universell utforming:

«Utforming av produkter, omgivelser, program og tjenester på en slik måte at de kan ­brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.»

I § 17 i lov om likestilling og forbud mot diskriminering defineres universell utforming slik:

«Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, inkludert informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse.»

Universell utforming er et viktig verktøy i arbeidet med økt deltagelse og å bygge ned barrieren tilgjengelighet. Hvis det ikke er like muligheter for deltagelse for alle i frivilligheten, er den heller ikke tilgjengelig. Universell utforming handler om tilrettelegging. Noen ganger er det å gjøre bygninger og lokaler tilgjengelig for rullestolbrukere ved å sette inn ramper for rullestoler i tillegg til trapper. Det kan også være å tilby hjelpemidler til hørselshemmede, som teleslynge. Spør alltid deltagerne hva de trenger.

To personer i bunad ligger på et matte og skyter på blink.
Det er viktig å organisere aktiviteter på en sånn måte at alle kan delta, så godt det lar seg gjøre. Bildet er fra "Skytingens dag" arrangert av Voss skyttarlag.

Universell utforming er lovpålagt, og alle som jobber med økt deltagelse skal ta hensyn til dette. Det er ikke alltid lett og det krever ressurser. Frivilligheten og kommunen må samarbeide om å oppfylle forpliktelsene, særlig knyttet til kommunale bygg og lokaler som frivilligheten bruker til sine tilbud. Lokale lag, organisasjoner og foreninger bør jobbe for å heve kompetansen og kunnskapen, og bli veiledet av de som kjenner problemstillingene best.

Som en del av en frivillig organisasjons lokale ledd kan du:

  • Gjøre det så informasjon om aktiviteten eller tilbudet du driver alltid er oppdatert, og tilgjengelig på flere plattformer
  • Tydeliggjøre om aktiviteten eller tilbudet er tilrettelagt
  • Finne universelt utformede lokaler til aktiviteten eller tilbudet, sammen med kommunen
Tid som barriere
Gå til neste artikkel