Verktøykasse Kjennskap
Gjør frivilligheten kjent!
Ingen kan delta hvis de ikke vet hva som tilbys! Bruk en eller flere av disse verktøyene for å øke kjennskapen til tilbudene der du jobber, og på den måten øke deltagelsen.
Frivillig.no
Nå ut til flere deltagere!
Frivillig.no er et verktøy for å rekruttere frivillige. Her kan ulike aktører i frivillig sektor legge ut annonser med sine behov for frivillige i sine aktiviteter. Annonsen øker synligheten og kjennskapen til lokale foreningers behov. Over 30 000 personer fra hele landet besøker Frivillig.no hver måned. Frivillig.no er gratis å bruke og drives av Frivillighet Norge.
Les om Ungdomstelefonens bruk av Frivillig.no
Frivillighet Norge anbefaler å etablere et felles verktøy for frivilligheten og rekruttering, særlig når det utarbeides ny frivilligpolitikk. Frivillig.no er et verktøy de fleste kjenner igjen, og som er enkelt å finne for nye deltagere. Frivillighet Norge bidrar også med kampanjer og andre tiltak for å løfte frem annonsene som legges ut, og dette gjør at presset på den lokale frivilligheten blir litt mindre.
Ungfritid.no
Få flere barn og unge i aktivitet!
Ungfritid.no er et verktøy der aktører i frivillig sektor kan legge ut informasjon om sine aktivitetstilbud for barn og unge. Informasjonen øker synligheten og kjennskapen til tilbudene og viser hva barn og unge kan gjøre i sin fritid der de bor. Over ti tusen personer fra hele landet besøker Ungfritid.no hver måned. Ungfritid.no er gratis å bruke og drives av Frivillighet Norge.
Frivillighet Norge anbefaler å etablere et felles verktøy for å vise frem barn og unges fritidsaktiviteter, særlig når det utarbeides ny frivilligpolitikk. Ungfritid.no er ikke kommersielt, og utvikles i samarbeid med aktører fra frivilligheten, kommunen og fylkeskommunen. Frivillighet Norge bidrar også med kampanjer og andre tiltak for å løfte frem fritidsaktiviteter for barn og unge, slik at kommuner og organisasjoner som bruker verktøyet får gratis markedsføring. Ungfritid.no er et viktig verktøy i arbeidet for å oppfylle Fritidserklæringen, som gir alle barn og unge rett til å delta i en tilpasset fritidsaktivitet.
Aktivitetsguider
Ta direkte initiativ!
Aktivitetsguider er et tilbud rettet spesielt mot ungdom mellom 6-19, og har som mål å øke deltagelsen i lokale idrettslag. Guidene besøker barna og deres familier der de bor, og forteller om idrettslagenes tilbud. Guidene bidrar til å øke kjennskapen til de lokale tilbudene, og bidrar til bedre oppfølging. De kan også spørre direkte om barna har lyst til å være med i idrettslaget.
Frivillighet Norge anbefaler at kommuner etablerer aktivitetsguider eller liknende veiledere som kan hjelpe barn og unge inn i aktivitet. Du kan jobbe for å etablere slike guider dersom kommunen ikke allerede har dem.
Fritidsveiledere og andre roller
Vær en veileder!
Fritidsveiledere kan organiseres gjennom kommunen, men kan også organiseres gjennom lokale organisasjoner og foreninger.
Stadig flere kommuner har fritidsveiledere, og de kan ha ulike titler. Noen kommuner kaller det fritidsveiledere eller fritidskoordinatorer. Noen steder er rollen lagt til eksisterende ansatte i kommunen, som miljøkoordinatorer og andre oppsøkende tjenester. Felles er at de veileder de med behov og ønsker for en aktiv fritid inn i aktivitet, spesielt barn og unge.
Les mer om Skien kommunes erfaring med fritidsveiledere
Frivillighet Norge anbefaler at alle kommuner etablerer slike veiledere. Du kan støtte opp under dette arbeidet ved å sikre trygg finansiering av eksisterende roller, eller jobbe for at en slik rolle blir etablert.
Bruk kommunen som tilrettelegger
Få flere til å vise frem tilbudet!
Frivillig arbeid skjer lokalt, og kommunen er derfor en sentral aktør for å øke kjennskapen til de lokale tilbudene og aktivitetene. Det hjelper lite å ha informasjon på organisasjonenes hjemmesider, hvis ingen i lokalsamfunnet vet at organisasjonen eksisterer. Kommunen har flere kanaler de kan benytte seg av for å få informasjon ut til innbyggerne. Lag en avtale med kommunen om hvordan dere felles kan jobbe for å vise frem tilbudene. Hvis organisasjonene forplikter seg til å arrangere tilbudene, burde kommunen forplikte seg til å informere om dem.
Markere Frivillighetens dag
Sett pris på den lokale frivilligheten!
En annen måte å bli synlig i lokalsamfunnet på er å lage egne arrangementer og markeringer. Siden dette ofte er ressurskrevende, er et råd å finne sammen med andre aktører i frivillig sektor og arrangere noe under en felles paraply. FNs dag for frivillighet er 5. desember, og er en fin anledning til å sette pris på og vise frem den lokale frivilligheten. Her er noen tips til hvordan dagen kan markeres:
- Lag lokal frivillighetsfest i Frivilligsentralen, grendehuset eller et kommunalt lokale.
- Ta en selfie med en Sett pris på frivilligheten- plakat og del i ulike kanaler.
- Send ut en takk til alle frivillige i sosiale medier, eller på epost.
- Ta kontakt med lokale medier og utfordre dem til å lage en sak om frivilligheten.
Frivillighet Norge anbefaler alle i frivillig virksomhet og kommuner å markere Frivillighetens dag 5. desember. Her finner dere materiell som kan brukes til markeringen: Feire dagen - Frivillighetens dag
Lag en Frivilligbørs
Samle frivilligheten, kommunen og det lokale næringslivet!
En frivilligbørs har som mål å knytte sammen frivilligheten, kommunen og det lokale næringslivet for skape nye samarbeid og muligheter. En frivilligbørs avdekker muligheter som tidligere ikke har vært synlige, og resulterer i konkrete avtaler mellom frivilligheten og næringslivet. Frivilligbørs er et godt supplement til Frivillighetens dag og andre frivilligfestivaler. Her er Frivillighet Norges tips til å lykkes med Frivilligbørs:
- Det aller viktigste er start tidlig! Vær ute i god tid med både planlegging og informasjon. Tiden går fort. Har du tatt høyde for sommerferie, høstferie, eller annet arbeid i kommunen?
- Etabler en prosjektgruppe internt i kommunen. Inkluder kommunikasjonskollegaene dine i prosjektgruppen. Da blir budskapet spisset, og markedsføringen profesjonell.
- Bruk ambassadører som tiltrekker seg oppmerksomhet og er med i markedsføringen. Færder og Tønsberg frivilligbørs har brukt ordføreren, noen av de frivillige organisasjonene og konferanserien, og de har sendt ut informasjon i sine kanaler og nettverk.
- Næringslivet må nås særskilt. Helena og kollegaene har invitert seg inn på næringslivets frokoster og andre arenaer for å informere, og fått informere om frivilligbørsen gjennom deres kanaler.
- Ha informasjonsmøter for de store organisasjonene både på næringslivssiden og frivilligheten.
- Bruk logoen til Frivilligbørs, så får du gjenkjennelseseffekten fra andre kommuner som har gjort dette før dere.
- Velg et egnet tidspunkt, uten alt for mye annet på agendaen. Før sommeren og før jul er ikke egnet.
- Samarbeid gjerne med nærliggende kommuner. Det er mye som skal opp av materiell og praktisk arbeid, hvor det er greit å være flere.
- Send invitasjonen ut så bredt som mulig, og gjerne i flere runder!
Les om frivilligbørs, og se video med erfaringer fra Kristiansand og Hå
Norges frivilligsentraler har laget en ressursside for frivilligbørs: frivilligbors.no
Åpen hall/åpen skole
Lag åpne møteplasser og vis frem aktiviteter
For å nå ut til nye deltagere, spesielt barn og unge, kan det å lage en åpen møteplass på en arena de kjenner fra før være et smart sted å begynne. Mange kommuner har startet prosjekter med åpen idrettshall og åpne skoler. Kommunene bruker ressurser på å holde idrettshaller åpne for aktivitet i skoleferier, og skoler åpne på kvelden. Det trengs ikke noen organiserte aktiviteter der. Tilbudet er i første omgang for å gi barn og unge et sted å være. Men møteplassen kan også være en mulighet for å vise frem og tilby ulike aktiviteter.
Les om Åpen skole på Mortensrud i Oslo
Åpen skole:
- Kommunen åpner skolelokalene for aktiviteter på ettermiddagen
- Bruker en kombinasjon av ansatte, for eksempel miljøarbeidere, og frivillige til å være til stede og passe på de som kommer
- Kan samarbeide med lokale frivilligsentraler eller frivillige organisasjoner
- Kan tilby ulike aktiviteter, arbeidstrening og invitere lag, foreninger og organisasjoner inn for å fortelle om eller vise frem sine tilbud
For mange barn og unge er skolen allerede et naturlig samlingspunkt der de treffer venner og kjente på dagtid. Terskelen for å delta på kveldstid kan derfor bli litt lavere, ettersom lokalene ikke er nye og ukjente. Foreldre og foresatte har også et forhold til skolen, og det kan derfor bli lettere for dem å tillate barna å dra til et sted de kjenner.
Åpen hall:
- Kommunen åpner idrettshaller i skoleferier
- Bruker en kombinasjon av ansatte, for eksempel fritidskoordinatorer, og frivillige til å være tilstede og passe på de som kommer
- Kan samarbeide med lokale frivilligsentraler eller frivillige organisasjonerKan tilby ulike aktiviteter, arbeidstrening og invitere lag, foreninger og organisasjoner inn for å fortelle om eller vise frem sine tilbud
- Deltagerne kan spørres om de allerede deltar i en organisert fritidsaktivitet, og kan få hjelp til å finne noe de liker
Idrettshaller er gode lokaler for åpne møteplasser og aktiviteter der alle kan delta. Idrettshaller er ofte store, så det kan komme mange deltagere, og det finnes allerede utstyr til enkel aktivitet der. Barn og unge kan leke med ball, turne på matter eller leke enkle leker som "Haien kommer" og "Stiv heks".
Kommunen kan invitere frivillige lag, foreninger og organisasjoner inn i hallen for å vise frem og kanskje til og med demonstrere sin aktivitet. På den måten får barna prøvd seg på ulike aktiviteter, og se om de finner noe de liker. Det er viktig å vise frem så mange tilbud som mulig, ikke bare de store aktivitetene.
Relaterte artikler
- Hvordan bruke veilederen?
- Hva er god frivillighetspolitikk?
- Hva er frivillig sektor?
- Hvilken verdi har økt deltagelse i frivilligheten?
- Hvem kan du samarbeide med?
- Intro barrierer
- Kjennskap som barriere
- Intro verktøykasser
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Ungdomstelefonen og Frivillig.no
- Miljøagentenes samarbeid med skolene