Hopp til hovedinnholdet

Verktøykasse Kjennskap

Kjennskap er en av de største barrierene for deltagelse. Hvis ingen kjenner til aktiviteten, er det ingen som kan delta.

Gjør frivilligheten kjent!

Ingen kan delta hvis de ikke vet hva som tilbys! Bruk en eller flere av disse verktøyene for å øke kjennskapen til tilbudene der du jobber, og på den måten øke deltagelsen.

Frivillig.no og Ungfritid.no er to åpne, gratis verktøy som frivilligheten kan bruke til å øke kjennskapen om tilbudene sine.

Frivillig.no

Nå ut til flere frivillige!

Frivillig.no er et verktøy for å rekruttere frivillige. Her kan ulike aktører i frivillig sektor legge ut annonser med sine behov for frivillige i sine aktiviteter. Annonsen øker synligheten og kjennskapen til lokale foreningers behov. Over 30 000 personer fra hele landet besøker Frivillig.no hver måned. Frivillig.no er gratis å bruke og drives av Frivillighet Norge.

Les om Ungdomstelefonens bruk av Frivillig.no

Norsk Folkehjelp, Plan Norge, Likestilling, Inkludering og Nettverk og Søndre Nordstrand innvandrerforening anbefaler også Frivillig.no!

Slik bruker du Frivillig.no:

  • Registrere deg som bruker.
  • Registrere organisasjonen du representerer.
  • Legg ut en annonse med en beskrivelse av det frivillige oppdraget: slik skriver du en god annonsetekst.
  • Spre annonsen i ulike kanaler, helst i samarbeid med kommunen, frivilligkoordinator og lokal frivilligsentral.
  • Ta gjerne kontakt med Frivillighet Norge og be om hjelp til å spre annonsen. Vi bidrar gjerne!
  • Når frivillige melder seg, får du (eller den som står som kontaktperson på oppdraget) en epost med den nye frivillige sin kontaktinformasjon.

Les mer om bruk av Frivillig.no

Dersom du har spørsmål eller trenger hjelp med bruk av Frivillig.no, ta kontakt med oss i Frivillighet Norge på epost kontakt@frivillig.no eller på tlf 21 56 76 66

Frivillig.no logo
Ved å bruke Frivillig.no helt gratis når du ut til nye mennesker! Det er enkelt å registrere seg, og enkelt å legge ut annonser om behov for flere frivillige. Foto: Frivillighet Norge

Ungfritid.no

Få flere barn og unge i aktivitet!

Ungfritid.no er et verktøy der aktører i frivillig sektor kan legge ut informasjon om sine aktivitetstilbud for barn og unge. Informasjonen øker synligheten og kjennskapen til tilbudene og viser hva barn og unge kan gjøre i sin fritid der de bor. Over ti tusen personer fra hele landet besøker Ungfritid.no hver måned. Ungfritid.no er gratis å bruke og drives av Frivillighet Norge.

Slik bruker du Ungfritid.no:

  • Registrere organisasjonen din (hvis du trenger det, ta kontakt med oss i Frivillighet Norge så gjør vi det for deg).
  • Legg ut annonse om varige og organiserte fritidstilbud for barn og unge.
  • Når nye deltagere melder seg, får du (eller den som står som kontaktperson) epost med deltagerens kontaktinformasjon.

Les mer om bruk av Ungfritid.no

Les om Ceramics house - kjeramikkverksted for barn og unge - sine erfaringer med bruk av Ungfritid.no

Trenger du hjelp til å bruke Ungfritid.no, eller til å markedsføre tilbudet/aktiviteten, ta kontakt med oss i Frivillighet Norge epost kontakt@frivillig.no eller på tlf 21 56 76 66.

Bilde av Ungfritid.no på en mobiltelefon
På Ungfritid.no kan du legge ut alle varige fritidsaktiviteter for barn og unge opp til 26 år, helt gratis! Foto: Frivillighet Norge

Aktivitetsguider

Ta direkte initiativ!

Aktivitetsguider er et tilbud rettet spesielt mot ungdom mellom 6-19, og har som mål å øke deltagelsen i lokale idrettslag. Guidene besøker barna og deres familier der de bor, og forteller om idrettslagenes tilbud. Guidene bidrar til å øke kjennskapen til de lokale tilbudene, og bidrar til bedre oppfølging. De kan også spørre direkte om barna har lyst til å være med i idrettslaget.

NIFs aktivitetsguider

Finn ut om din(e) kommune(r) har slike aktivitetsguider, og finn ut hvordan dere kan samarbeide. Guidene har idrett som sin oppdragsgiver, men det skader ikke om de kjenner til andre tilbud også. Hvis kommunen ikke har aktivitetsguide, kan du jobbe for at kommunen skal få det.

Fritidsveiledere og andre roller

Vær en veileder!

Fritidsveiledere kan organiseres gjennom kommunen, men kan også organiseres gjennom lokale organisasjoner og foreninger.

Stadig flere kommuner har fritidsveiledere, og de kan ha ulike titler. Noen kommuner kaller det fritidsveiledere eller fritidskoordinatorer. Noen steder er rollen lagt til eksisterende ansatte i kommunen, som miljøkoordinatorer og andre oppsøkende tjenester. Felles er at de veileder de med behov og ønsker for en aktiv fritid inn i aktivitet.

Les mer om Skien kommunes erfaring med fritidsveiledere

Finn ut om din(e) kommune(r) har slike veiledere, og finn ut hvordan dere kan samarbeide. Jo flere tilbud og aktiviteter veilederne kjenner til, jo bedre er det for den jobben de skal gjøre. Dersom det ikke finnes like veiledere, bør du jobbe for å etablere en.

Bruk kommunen som tilrettelegger

Få flere til å vise frem tilbudet!

Frivillig arbeid skjer lokalt, og kommunen er derfor en sentral aktør for å øke kjennskapen til de lokale tilbudene og aktivitetene. Det hjelper lite å ha informasjon på organisasjonenes hjemmesider, hvis ingen i lokalsamfunnet vet at organisasjonen eksisterer. Kommunen har flere kanaler de kan benytte seg av for å få informasjon ut til innbyggerne. Lag en avtale med kommunen om hvordan dere felles kan jobbe for å vise frem tilbudene. Hvis organisasjonene forplikter seg til å arrangere tilbudene, burde kommunen forplikte seg til å informere om dem.

Avtale mellom Frivillighet Norge og KS

Stå på stand på lokale arrangementer

Vis tilbudet frem der folk samles!

Å stå på stand er en måte å komme i direkte kontakt med potensielle deltagere på. De fleste kommuner har i løpet av et år flere ulike arrangementer der frivillig sektor blir invitert til å være til stede. Å delta på disse arrangementene viser tilstedeværelse lokalt.

Tips til å lykkes med stand:

  • Ha et fast stand- kit som brukes på stand, med alt som trengs enten ferdig pakket eller listet opp med en klar angivelse av hvor de ulike tingene er.
  • Vær tydelige i forventningene til de som skal stå på stand. Er det en spesiell sak eller spesiell kampanje som skal informeres om, gjør dem trygge på hva de skal si.
  • Velg steder for tilstedeværelse. Det er ikke nødvendig å være med på alt! Dersom man ikke har tilbud eller aktiviteter rettet mot barn, er det ikke sikkert man skal stå på stand på barnas dag.

LHL har laget en oppskrift for sine lokallag: Hvordan arrangere en stand

Markere Frivillighetens dag

Sett pris på den lokale frivilligheten!

En annen måte å bli synlig i lokalsamfunnet på er å lage egne arrangementer og markeringer. Siden dette ofte er ressurskrevende, er et råd å finne sammen med andre aktører i frivillig sektor og arrangere noe under en felles paraply. FNs dag for frivillighet er 5. desember, og er en fin anledning til å sette pris på og vise frem den lokale frivilligheten. Her er noen tips til hvordan dagen kan markeres:

  • Lag lokal frivillighetsfest i Frivilligsentralen, grendehuset eller et kommunalt lokale.
  • Ta en selfie med en Sett pris på frivilligheten- plakat og del i ulike kanaler.
  • Send ut en takk til alle frivillige i sosiale medier, eller på epost.
  • Ta kontakt med lokale medier og utfordre dem til å lage en sak om frivilligheten.

Frivillighet Norge anbefaler alle i frivillig virksomhet og kommuner å markere Frivillighetens dag 5. desember. Her finner dere materiell som kan brukes til markeringen: Feire dagen - Frivillighetens dag

Lag en Frivilligbørs

Samle frivilligheten, kommunen og det lokale næringslivet!

En frivilligbørs har som mål å knytte sammen frivilligheten, kommunen og det lokale næringslivet for skape nye samarbeid og muligheter. En frivilligbørs avdekker muligheter som tidligere ikke har vært synlige, og resulterer i konkrete avtaler mellom frivilligheten og næringslivet. Frivilligbørs er et godt supplement til Frivillighetens dag og andre frivilligfestivaler. Her er Frivillighet Norges tips til å lykkes med Frivilligbørs:

  1. Det aller viktigste er start tidlig! Vær ute i god tid med både planlegging og informasjon. Tiden går fort. Har du tatt høyde for sommerferie, høstferie, eller annet arbeid i kommunen?
  2. Etabler en prosjektgruppe internt i kommunen. Inkluder kommunikasjonskollegaene dine i prosjektgruppen. Da blir budskapet spisset, og markedsføringen profesjonell.
  3. Bruk ambassadører som tiltrekker seg oppmerksomhet og er med i markedsføringen. Færder og Tønsberg frivilligbørs har brukt ordføreren, noen av de frivillige organisasjonene og konferanserien, og de har sendt ut informasjon i sine kanaler og nettverk.
  4. Næringslivet må nås særskilt. Helena og kollegaene har invitert seg inn på næringslivets frokoster og andre arenaer for å informere, og fått informere om frivilligbørsen gjennom deres kanaler.
  5. Ha informasjonsmøter for de store organisasjonene både på næringslivssiden og frivilligheten.
  6. Bruk logoen til Frivilligbørs, så får du gjenkjennelseseffekten fra andre kommuner som har gjort dette før dere.
  7. Velg et egnet tidspunkt, uten alt for mye annet på agendaen. Før sommeren og før jul er ikke egnet.
  8. Samarbeid gjerne med nærliggende kommuner. Det er mye som skal opp av materiell og praktisk arbeid, hvor det er greit å være flere.
  9. Send invitasjonen ut så bredt som mulig, og gjerne i flere runder!

Les om frivilligbørs, og se video med erfaringer fra Kristiansand og Hå

Norges frivilligsentraler har laget en ressursside for frivilligbørs: frivilligbors.no

Oslo kommunes Håndbok for frivilligbørs

Åpen hall/åpen skole

Lag åpne møteplasser og vis frem aktiviteter

For å nå ut til nye deltagere, spesielt barn og unge, kan det å lage en åpen møteplass på en arena de kjenner fra før være et smart sted å begynne. Mange kommuner har startet prosjekter med åpen idrettshall og åpne skoler. Kommunene bruker ressurser på å holde idrettshaller åpne for aktivitet i skoleferier, og skoler åpne på kvelden. Det trengs ikke noen organiserte aktiviteter der. Tilbudet er i første omgang for å gi barn og unge et sted å være. Men møteplassen kan også være en mulighet for å vise frem og tilby ulike aktiviteter.

Les om Åpen skole på Mortensrud i Oslo

Åpen skole:

  • Kommunen åpner skolelokalene for aktiviteter på ettermiddagen
  • Bruker en kombinasjon av ansatte, for eksempel miljøarbeidere, og frivillige til å være til stede og passe på de som kommer
  • Kan samarbeide med lokale frivilligsentraler eller frivillige organisasjoner
  • Kan tilby ulike aktiviteter, arbeidstrening og invitere lag, foreninger og organisasjoner inn for å fortelle om eller vise frem sine tilbud

For mange barn og unge er skolen allerede et naturlig samlingspunkt der de treffer venner og kjente på dagtid. Terskelen for å delta på kveldstid kan derfor bli litt lavere, ettersom lokalene ikke er nye og ukjente. Foreldre og foresatte har også et forhold til skolen, og det kan derfor bli lettere for dem å tillate barna å dra til et sted de kjenner.

Åpen hall:

  • Kommunen åpner idrettshaller i skoleferier
  • Bruker en kombinasjon av ansatte, for eksempel fritidskoordinatorer, og frivillige til å være tilstede og passe på de som kommer
  • Kan samarbeide med lokale frivilligsentraler eller frivillige organisasjonerKan tilby ulike aktiviteter, arbeidstrening og invitere lag, foreninger og organisasjoner inn for å fortelle om eller vise frem sine tilbud
  • Deltagerne kan spørres om de allerede deltar i en organisert fritidsaktivitet, og kan få hjelp til å finne noe de liker

Idrettshaller er gode lokaler for åpne møteplasser og aktiviteter der alle kan delta. Idrettshaller er ofte store, så det kan komme mange deltagere, og det finnes allerede utstyr til enkel aktivitet der. Barn og unge kan leke med ball, turne på matter eller leke enkle leker som "Haien kommer" og "Stiv heks".

Kommunen kan invitere frivillige lag, foreninger og organisasjoner inn i hallen for å vise frem og kanskje til og med demonstrere sin aktivitet. På den måten får barna prøvd seg på ulike aktiviteter, og se om de finner noe de liker. Det er viktig å vise frem så mange tilbud som mulig, ikke bare de store aktivitetene.

Les om Harstad kommune sitt prosjekt Åpen hall!

Verktøykasse Kultur
Gå til neste artikkel