Verktøykasse Tilgjengelighet
Gjør veien til deltagelse lett for alle!
Det må være lett å delta i frivilligheten for alle, uavhengig av alder, kjønn, og funksjonsevne! Bruk ett eller flere av disse verktøyene for å lage en enkel vei inn.
Barrierefri fritid – inkluderingsmerket fra Unge funksjonshemmede
Bidra til et universelt tilgjengelig tilbud
Barrierefri fritid er et inkluderingsmerke som gis til lag, foreninger og organisasjoner som fullfører Unge funksjonshemmedes kompetansehevingsprogram. Programmet bidrar til funksjonsmangfold i aktivitet og tilbud, og hjelper til med å utarbeide og starte endringsprosesser som fremmer inkluderende praksis. Dette handler ikke bare om fysisk tilgjengelighet, men om utforming og presentasjon av informasjonen om tilbudet. Som en del av sertifiseringen gjennomgår man kurs i regi Unge funksjonshemmede.
Frivillighet Norge anbefaler at ansatte på NAV bruker Barrierefri fritid til å finne samarbeidspartnere som har sertifisert seg og har Inkluderingsmerket i arbeidet med å sysselsette sine tjenestemottakere.
Tilgjengelighetsmerket fra Norske Kulturarrangører
Frivilligheten - tilgjengelig for alle
Tilgjengelighetsmerket passer for alle kunst- og kulturaktører - enten man er stor eller liten, institusjon eller organisasjon, festival eller helårsarrangør. For å bli sertifisert må kulturaktøren ha gjennomført opplæring og ha tydelig informasjon om tilgjengelighet på sin nettside. Slik blir man sertifisert:
- Gjennomføre opplæring i egen virksomhet i form av kurs fra Norske Kulturarrangører. Kurset har en varighet på ca. tre timer og kan gjennomføres både fysisk og digitalt. Flest mulig fra organisasjonen bør delta på kurset, og følgende roller må minimum gjennomføre opplæringen: daglig leder/leder, ledere og medlemmer av produksjonsteam og andre involvert i avvikling av arrangementer, samt kommunikasjonsansvarlig. Fysiske kurs avholdes hos arrangør.
- Kartlegge tilgjengelighet i egen virksomhet og utarbeide handlingsplan med tiltak som kan forbedre tilgjengeligheten. Norske Kulturarrangører bidrar med rådgivning underveis i prosessen.
- Informasjon om tilgjengelighet utarbeides og synliggjøres på virksomhetens nettside.
Sertifiseringen skal fullføres innen tre måneder etter gjennomført kurs. Ved behov for mer tid kan dette avtales med Norske Kulturarrangører.
Frivillighet Norge anbefaler alle kulturarrangører å ta tilgjengelighetsmerket og opplyse om dette i all informasjon om tilbudene og arrangementer. Vi opplever at stadig flere etterspør slik informasjon når de leter etter noe å delta på.
Støttesiden - transport
Opprett og registrer støtteordninger for de som trenger transport
For noen er det en utfordring å komme seg til og fra aktivitet. Ikke aldre har foreldre som kan kjøre, og offentlig transport koster penger. Kommunen og fylket kan og bør opprette ordninger som støtter busskort eller andre utgifter knyttet til transport, og registrere dem på Støttesiden stotte.ungfritid.no og merke ordningen med transport.
Støttesiden samler alle støtteordninger som har som mål å få flere barn og unge i aktivitet, og støtteordninger som dekker transport er et viktig verktøy for å bygge ned tilgjengelighetsbarrieren.
Rekrutter informasjonsdetektiver
Utfordre andre til å finne den relevante informasjonen
Det kan være opplagt for alle «på innsiden» hvor og hvordan man finner den relevante informasjonen om en aktivitet eller et tilbud. Men hvor tilgjengelig er denne informasjonen egentlig? En metode for å finne ut dette er å rekruttere egne informasjonsdetektiver. Gjennom å gi dem i oppdrag å finne relevant informasjon om tilbudet/aktiviteten, kan de beskrive barrierer de møter mens de leter. Både lag, foreninger, organisasjoner og offentlige instanser kan bruke dette verktøyet. Her er en huskeliste for arbeidet med informasjonsdetektiver:
- Rekruttere utenfor organisasjonen/laget/foreningen eller den offentlige instansen
- Rekruttere bredt, eller konkret fra den målgruppen man ønsker å nå
- Gi dem en konkret oppgave, men ikke definerte spørsmål. Eksempel: Finn all relevant informasjon om deltagelse i korpset.
- Be detektivene notere ned informasjonen de finner, og hvor de finner den.
- Be detektivene notere ned den informasjonen de skulle ønske seg, men ikke finner
- Bruk erfaringene fra detektivene til å gjøre informasjonen mer tilgjengelig
Frivillig.no/Ungfritid.no
Vis vei til universelle plattformer
En utfordring for mange som ønsker å delta i frivilligheten, er at informasjonen om hvilke tilbud som finnes er spredt på flere ulike nettsider og/eller hjemmesider, og er utilgjengelig hvis ikke man kjenner til hvilken organisasjon eller aktivitet man vil engasjere seg i. Du kan bidra ved å løfte frem universelle plattformer som samler informasjon og gjør det enklere å finne en aktivitet å drive med.
Frivillig.no er et verktøy for å rekruttere frivillige. Her legger frivillige organisasjoner ut behovene sine for nye frivillige til sine aktiviteter. Dette øker synligheten og kjennskapen til frivillighetens behov. Rundt 30 000 mennesker fra hele landet besøker Frivillig.no hver måned. Frivillig.no er gratis å bruke.
Ungfritid.no er et verktøy der frivillige organisasjoner legger ut informasjon om tilbudene til barn og unge. Informasjonen øker synligheten og kjennskapen til tilbudene. Over ti tusen mennesker fra hele landet besøker Ungfritid.no hver måned. Ungfritid.no er gratis å bruke.
Foreningsportalen er Norges Frivilligsentralers verktøy for å holde oversikt over foreningene og aktivitetene i kommunene. Hver enkelt forening kan med en lenke oppdatere sine opplysninger og legge inn sine aktiviteter i kalenderen. Innbyggerne får full oversikt over foreningene og hva som skjer. Frivilligsentralen/kommunen kan enkelt administrere all informasjon og sende e-post/sms til aktuelle foreninger. Løsningen støtter også bedrifter.
Vis til kommunale bygg og lavterskel aktivitet
Vis til allerede tilpassede bygg som folk kjenner
Stadig flere kommuner låner ut lokaler og bygg til aktiviteter drevet at det offentlige eller frivillige. Skoler, idrettshaller og andre bygg tas i bruk til små og store tilbud. Mange av disse byggene har krav på seg om å være universelt utformet, og det er trygt for ansatte på NAV å vise tjenestemottakere til tilbud og aktiviteter i disse lokalene. Det gjelder selvsagt ikke alle lokaler og aktiviteter. Det er også bygg tjenestemottakerne ofte kjenner fra før, og som de derfor føler seg trygge på. Det gjør at barrieren for deltagelse er lavere. Aktivitetene bør være lavterskel, enten de drives av frivilligheten eller det offentlige.
Frivillighet Norge anbefaler å skaffe en oversikt over universelt utformede bygg og tilbud som drives der, og informere tjenestemottakere om disse tilbudene.
Relaterte artikler
- Hvordan bruke veilederen?
- Hvorfor bruke denne veilederen?
- Hva er frivillig sektor?
- Hvorfor er økt deltagelse viktig?
- Hvem kan du få med?
- Intro barrierer
- Tilgjengelighet som barriere
- Intro verktøykasser
- Rekrutteringsstrategier
- Frivilligstrategier
- Slik lagde DNT sin frivilligstrategi
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Les om Harstads Åpen hall- prosjekt
- Ungdomstelefonen og Frivillig.no