Hopp til hovedinnholdet

Verktøykasse Tilgjengelighet

Å gjøre tilbud og aktiviteter tilgjengelig bidrar til at flere får delta!

Gjør veien til deltagelse lett for alle!

Det må være lett å delta i frivilligheten for alle, uavhengig av alder, kjønn, og funksjonsevne! Bruk ett eller flere av disse verktøyene for å lage en enkel vei inn.

Barrierefri fritid hjelper til med å gjøre tilbud og aktiviteter tilgjengelig for alle.

Barrierefri fritid – inkluderingsmerket fra Unge funksjonshemmede

Sikre et universelt tilgjengelig tilbud

Barrierefri fritid er et inkluderingsmerke som deles ut til lag, foreninger og organisasjoner som fullfører Unge funksjonshemmedes kompetansehevingsprogram. Programmet bidrar til funksjonsmangfold i aktivitet og tilbud, og hjelper til med å utarbeide og starte endringsprosesser som fremmer inkluderende praksis. Dette handler ikke bare om fysisk tilgjengelighet, men om utforming og presentasjon av informasjonen om tilbudet. Som en del av sertifiseringen gjennomgår man kurs i regi Unge funksjonshemmede.

Gå til Barrierefri fritid

Kursene passer for alle typer organisasjoner, også offentlige etater og avdelinger. Kurset setter tilgjengelighet på dagsorden, og bidrar også til en konkret handlingsplan for hvordan organisasjonen kan bli bedre på inkludering. Kompetansen kursene gir er viktig i alle ledd dersom økt deltagelse skal oppnås.

Frivillighet Norge anbefaler alle å sertifisere seg og ta Inkluderingsmerket for å vise at tilgjengelighet og universell utforming tas på alvor.

Tilgjengelighetsmerket fra Norske Kulturarrangører

Frivilligheten - tilgjengelig for alle

Tilgjengelighetsmerket passer for alle kunst- og kulturaktører - enten man er stor eller liten, institusjon eller organisasjon, festival eller helårsarrangør. For å bli sertifisert må kulturaktøren ha gjennomført opplæring og ha tydelig informasjon om tilgjengelighet på sin nettside. Slik blir man sertifisert:

  1. Gjennomføre opplæring i egen virksomhet i form av kurs fra Norske Kulturarrangører. Kurset har en varighet på ca. tre timer og kan gjennomføres både fysisk og digitalt. Flest mulig fra organisasjonen bør delta på kurset, og følgende roller må minimum gjennomføre opplæringen: daglig leder/leder, ledere og medlemmer av produksjonsteam og andre involvert i avvikling av arrangementer, samt kommunikasjonsansvarlig. Fysiske kurs avholdes hos arrangør.

  2. Kartlegge tilgjengelighet i egen virksomhet og utarbeide handlingsplan med tiltak som kan forbedre tilgjengeligheten. Norske Kulturarrangører bidrar med rådgivning underveis i prosessen.

  3. Informasjon om tilgjengelighet utarbeides og synliggjøres på virksomhetens nettside.

Sertifiseringen skal fullføres innen tre måneder etter gjennomført kurs. Ved behov for mer tid kan dette avtales med Norske Kulturarrangører.

Frivillighet Norge anbefaler alle kulturarrangører å ta tilgjengelighetsmerket og opplyse om dette i all informasjon om tilbudene og arrangementer. Vi opplever at stadig flere etterspør slik informasjon når de leter etter noe å delta på.

Støttesiden - transport

Finn støtteordninger for de som trenger transport

For noen er det en utfordring å komme seg til og fra aktivitet. Ikke aldre har foreldre som kan kjøre, og offentlig transport koster penger. Kommunen og fylket kan og bør ha ordninger som støtter busskort eller andre utgifter knyttet til transport. Disse ordningene bør være registrert på Støttesiden stotte.ungfritid.no og merket med transport.

Støttesiden samler alle støtteordninger som har som mål å få flere barn og unge i aktivitet, og støtteordninger som dekker transport er et viktig verktøy for å bygge ned tilgjengelighetsbarrieren.

Rekrutter informasjonsdetektiver

Utfordre andre til å finne den relevante informasjonen

Det kan være opplagt for alle «på innsiden» hvor og hvordan man finner den relevante informasjonen om en aktivitet eller et tilbud. Men hvor tilgjengelig er denne informasjonen egentlig? En metode for å finne ut dette er å rekruttere egne informasjonsdetektiver. Gjennom å gi dem i oppdrag å finne relevant informasjon om tilbudet/aktiviteten, kan de beskrive barrierer de møter mens de leter. Både lag, foreninger, organisasjoner og offentlige instanser kan bruke dette verktøyet. Her er en huskeliste for arbeidet med informasjonsdetektiver:

  • Rekruttere utenfor organisasjonen/laget/foreningen eller den offentlige instansen
  • Rekruttere bredt, eller konkret fra den målgruppen man ønsker å nå
  • Gi dem en konkret oppgave, men ikke definerte spørsmål. Eksempel: Finn all relevant informasjon om deltagelse i korpset.
  • Be detektivene notere ned informasjonen de finner, og hvor de finner den.
  • Be detektivene notere ned den informasjonen de skulle ønske seg, men ikke finner
  • Bruk erfaringene fra detektivene til å gjøre informasjonen mer tilgjengelig

Frivillig.no/Ungfritid.no

Vær tilgjengelig på universelle plattformer

For å være tilgjengelig, må man være til stede på universelle plattformer. Internett er et universelt verktøy, men å legge ut informasjon på egne hjemme- eller Facebooksider er ikke nok for å kalle informasjonen universelt tilgjengelig. Da må brukerne selv søke seg frem til de rette nettsidene, og helst kjenne til organisasjonen, lagene og foreningene som finnes lokalt og har tilbud og aktiviteter. Det er det ikke mange som gjør.

Hvis en lokal organisasjon kommer til deg, og ber om hjelp til å bli mer tilgjengelige, anbefaler Frivillighet Norge å bruke Frivillig.no/Ungfritid.no.

Frivillig.no er et verktøy for å rekruttere frivillige. Her legger frivillige organisasjoner ut behovene sine for nye frivillige til sine aktiviteter. Dette øker synligheten og kjennskapen til frivillighetens behov. Rundt 30 000 mennesker fra hele landet besøker Frivillig.no hver måned. Frivillig.no er gratis å bruke.

Ungfritid.no er et verktøy der frivillige organisasjoner legger ut informasjon om tilbudene til barn og unge. Informasjonen øker synligheten og kjennskapen til tilbudene. Over ti tusen mennesker fra hele landet besøker Ungfritid.no hver måned. Ungfritid.no er gratis å bruke.

Foreningsportalen er Norges Frivilligsentralers verktøy for å holde oversikt over foreningene og aktivitetene i kommunene. Hver enkelt forening kan med en lenke oppdatere sine opplysninger og legge inn sine aktiviteter i kalenderen. Innbyggerne får full oversikt over foreningene og hva som skjer. Frivilligsentralen/kommunen kan enkelt administrere all informasjon og sende e-post/sms til aktuelle foreninger. Løsningen støtter også bedrifter.

Du kan også bruke disse verktøyene til å vise frem dine behov og aktiviteter. Frivilligsentraler og fritidsklubber kan registrere seg og legge ut annonser. Dersom du er usikker på om du kan legge ut en aktivitet eller tilbud, eller annonsere etter nye frivillige, ta kontakt med oss på kontakt@frivillig.no.

Skjermbilder fra Frivillig.no og Ungfritid.no
Ved å vise til Frivillg.no og Ungfritid.no, bidrar du til at frivilligheten blir mer tilgjengelig! Foto: Frivillighet Norge

Rutiner for mottak av nye deltagere

Vær tilgjengelig når noen melder interesse

Rekruttering av nye deltagere er ikke ferdig når interessen er meldt og kontaktinformasjonen er hentet inn. Det er fortsatt en vei å gå til den som melder interesse blir en deltager. Å ha gode rutiner for denne prosessen bidrar til mindre frafall. Noen prinsipper for å ta imot henvendelser på en god måte:

  • Vær rask med tilbakemelding
  • Uansett hvilken kanal henvendelsen kommer, vær rask med å svare. Engasjement er ferskvare, og går det for lang tid før en henvendelse blir besvart kan det dø ut.
  • Vær tydelig i avklaringene for videre prosess i første svar på henvendelse. Hva skal den interesserte gjøre? Vil den bli kontaktet igjen? Hvem er kontaktperson? Er det noe sted man skal møte opp, eller noen kurs man skal melde seg på?
  • Det skal holde å vise interesse en gang. Når noen viser interesse, bør de ikke henvises til andre kanaler eller måter å henvende seg på. Bruker organisasjonen, laget eller foreningen spesielle skjemaer eller liknende for registrering, er det deres ansvar å gi det til den interesserte. Å svare ut en henvendelse med «du finner skjemaet for melding av interesse på internett» kan fort bidra til at interessen daler.
  • Alle må kjenne til hvor henvendelser om interesse skal behandles. Interesse kan komme fra alle kanaler. Hvis en forelder tar kontakt med en trener og forteller at datteren har lyst til å begynne på karate, er det viktig at treneren vet hvem som følger opp nye deltagere. Treneren kan notere navn, epost og telefon, og gi kontaktinformasjonen videre til den/de som er ansvarlige.

Les mer om hvordan Blå Kors tar imot sine nye frivillige

Gå til Frivilligstrategier og les mer om mottak av nye frivillige

Bruk kommunale bygg til lavterskel aktivitet

Finn et kommunalt bygg

På LNUs Lokalportal kan du finne en oversikt over lokaler i ditt lokalmiljø, som kan brukes til aktiviteter for barn- og unge. Du kan også registrere nye lokaler, dersom du kjenner til noen som ikke er registrert.

Benytt allerede tilpassede bygg som folk kjenner

Det er ikke mange frivillige organisasjoner, lag og foreninger som har lokaler de eier der de kan gjennomføre aktivitetene sine. De fleste er avhengige av å låne eller leie lokaler, enten av kommunen eller av private.

Å leie på det private markedet er ofte dyrt, og derfor bør alle kommuner ha en enkel ordning for frivilligheten, med en oversikt over lokaler som kan lånes og et ubyråkratisk system for reservasjon og utlån. Kommunen bør også utfordres til å tenke nytt rundt bygg som ofte står tomme. Skoler og idrettshaller er bygg som er tilrettelagt for aktivitet, og som skal oppfylle kommunale tilgjengelighetskrav. Dersom man inngår en avtale om å få bruke disse lokalene, skal mye av tilretteleggingen allerede være på plass. Dette betyr ikke at man ikke må jobbe for å finne gode løsninger dersom det oppstår problemer.

Disse byggene er også steder som mange kjenner og har et forhold til. Dette kan bidra til at deltagere synes det er mindre skummelt å komme på aktivitet der. Dette gjelder særlig barn og unge som bruker skole og idrettshaller.

Ta kontakt med kommunen og fylkeskommunen for å finne ut hvordan dette fungerer der du jobber, eller sjekk LNUs Lokalporta.

Tilby lavterskel aktivitet

Bruk kommunale bygg, som skoler og idrettshaller, til å drive lavterskel tilbud. En åpen hall eller åpen skole uten for mange organiserte aktiviteter kan være nok til at flere deltar, siden deltagelse ikke er avhengig av å være flink i en spesiell idrett eller god i et spesielt fag.

Skal tilbudene nå ut til barn og unge, eller eldre, kan det hende at det holder å etablere en møteplass. Åpne lavterskeltilbud i godt tilrettelagte lokaler øker tilgjengeligheten og bidrar til å gi deltagerne et nettverk. På denne måten reduserer man ensomhet.

Har du et ønske om å starte et slikt tilbud, og kjenner til et lokale eller bygg som kunne passe, ta kontakt med de som administrerer bygget og se om dere kan få til en avtale.

Les om Åpen skole på Mortensrud i Oslo

Les mer om Harstad skoles Åpen hall

Verktøykasse Tid
Gå til neste artikkel