Prosessen må være forankret i kommunens ledelse
Initiativet om at kommunen skal utvikle en helhetlig frivillighetspolitikk kan komme fra frivillige lag og organisasjoner, en politiker eller fra kommuneadministrasjonen. Uavhengig av hvor initiativet kommer fra er det helt avgjørende at prosessen blir forankret i administrativ og politisk ledelse. Frivillighet Norges erfaring er at det er lite sannsynlig at kommunen kommer i gang med å utvikle en frivillighetspolitikk uten at det legges frem en sak om prosessen til politisk behandling.
Hvis initiativet fører til at det tas en beslutning om at kommunen skal utvikle en helhetlig frivillighetspolitikk, må administrasjonen derfor først utarbeide en politisk sak. Denne bør utformes slik at forslaget til vedtak gir politikerne rom for å gi noen overordnede føringer for det videre arbeidet. Klassiske eksempler på slike føringer er at innholdet:
- Bygger på sentrale prinsipper i den statlige frivillighetspolitikken, i samarbeidsavtalen mellom KS og Frivillighet Norge og de ti frivillighetspolitiske bud
- Gir beskrivelser av hvilke konkrete virkemidler kommunen vil bruke for å legge til rette for vekst og utviklingsmuligheter for lag og organisasjoner
- Gir beskrivelser av hvilke konkrete virkemidler kommunene vil bruke for å legge til rette for økt dialog og samhandling mellom kommunen og lag og organisasjoner
Merk at hvis føringene i vedtaket blir for detaljerte, er det fare for at innspill fra lag og organisasjoner ikke er relevante. Da blir frivillighetspolitikken heller ikke relevant for lag og organisasjoner.