Rutiner for informasjonssikkerhet
Grunnleggende sikkerhet og gode rutiner for personvern starter med den enkelte ansatte i organisasjonen. Dette er rutiner som bidrar til at personopplysninger ikke kommer på avveie.
Bruk av passord
- Passord er personlig og deles ikke med andre.
- Kombiner tall, små og store bokstaver.
- Passordet bør ha minst seks tegn.
- Bytt passord regelmessig.
Bruk av e-post
- Bruk blindkopi/bcc ved distribusjon av e-post der det er flere mottakere som ikke skal være kjent for hverandre.
- Sensitive personopplysninger skal ikke sendes pr e-post.
- Lister med personopplysninger sendes ikke som vedlegg, men med lenker.
- Om du mottar sensitive personopplysninger på e-post, skriv ut e-posten, slett den og behandle e-posten i tråd med innholdet.
Bruk av mobiltelefon
- Ha passord på åpning av skjerm og ved oppstart av mobiltelefonen.
Bærbar PC - på kontoret og andre steder:
- Logg ut når du ikke arbeider på maskinen.
- Ikke lagre sensitive personopplysninger på PC, minnepinne eller mobiltelefon.
Fysisk sikkerhet på kontoret
- Sørg for trygg oppbevaring av nøkler, adgangskort og passord.
- Pass på elektronisk utstyr og sørg for at uvedkommende ikke får tak i informasjon og utstyr.
- Ha gode rutiner for å ta i mot besøkende.
- Følg opp evt. uvedkommende og uventet besøk.
- Lås inn sensitive personopplysninger.