Hopp til hovedinnholdet

Frivillighet i lov og læreplan

Foto Charlotte Sverdrup 5 Q2 A9883
Foto: Charlotte Sverdrup

Opplæringsloven sier at formålet med grunnskolen og den videregående opplæringen blant annet er at elevene skal utvikle kunnskap, evner og holdninger til å mestre livene sine og "for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet". Frivilligheten står for mange av disse fellesskapene.

Integreringsloven skal blant annet "legge til rette for at asylsøkere tidlig får kjennskap til norsk språk og samfunnsliv". Frivilligheten en er stor del av norsk samfunnsliv.

Voksenopplæringsloven sin formålsparagraf sier at: "Loven skal ivareta opplæring og deltakelse i frivillige organisasjoner, bidra til å bevare et mangfoldig kulturliv og ta vare på kulturarven gjennom læring.". Senere står det at et av studieforbudenenes overordnede mål for kursaktiviteten eksempelvis kan være "å senke terskelen for læring og deltakelse i frivillige organisasjoner"

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere nevner frivillighet gjentatte ganger. Der står det blant annet at faget skal ta opp temaet "frivillig sektor", og at det skal bidra til at deltakerne er "rustet til å skape gode relasjoner og delta i ulike sosiale fellesskap, inkludert i frivillig sektor", og at deltakerne vet "hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer".

Fritidserklæringen sier at alle barn og unge har rett til å drive med en fritidsaktivitet. Denne rettigheten står også i FN`s barnekonvensjon. Skolen spiller en viktig rolle når det gjelder å informere både barn og foresatte om muligheten til og viktigheten av å delta i fritidsaktiviteter.